IMG_1362 (1)
Salgssjef Thomas Krogedal i Ecotech i faglig samtale om hyttetoaletter med hytteeier Anne Lise Rydal (hytte i Odal) og Ann Junita Aalmo (th).

Er det slik at en tyngre økonomisk virkelighet begynner å prege de fleste husholdninger, virker er det åpenbart ikke som hytta og hyttelivet er det nordmenn er innstilt på å spare på, sier han videre.

14.500 besøkende

Oppslutningen om den store Hyttemessen på Hellerudsletta denne weekenden har vært svært god. Samlet 14.500 besøkene har vært inne i messehallene på Exporama Senteret siden torsdag 31. mars til og med 3. april. Dette er noen flere enn under fjorårets messe, som mange utstillere opplevde som en suksess.

Tore Bjørnstad – Per Leviks partner i Hyttemessen – forteller at enkelte utstillere beretter om salg all time high.

- Blant dem som melder om overveldende omsetning er det bedrifter som selge dyre varer, for eksempel avanserte toalettløsninger. Jets som lager vakuumtoaletter, medler at de aldri har hatt flere medarbeidere med seg til standen på Hyttemessen. Til tross for det har de aldri hatt mer å gjøre. Også hos Ecotech, bedriften som lager de kjent Cinderella-toalettene, har det kokt av interessenter og kjøpere, sier Bjørnstad. Fra Hyttetorget er det også positive tilbakemeldinger. Også der lanserte de nyheter på toalett-fronten.

IMG_1353
Lørdag var den heftigste dagen under vårens hyttemesse, ikke minst på Sunwinds stand.

Tendenser

- Er det doløsninger som alltid kommer ut som vinneren ved messer som denne?

- Det kan virke slik. Salget av moderne toalettløsninger forteller at svært mange hytteeiere holder til i områder uten den infrastrukturen man finner i nye hytteområder. Enkle hytter har sin sjarm og de forblir jo enkle selv om man setter inn et moderne toalett. Men skal familiens ungdommer fatte interesse for hyttelivet, oppleves det nok viktig at fasilitetene på den aldersstegne hytta – i deres øyne – ikke er alt for primitive

Fra sin posisjon i informasjonsskranken har han imidlertid merket en ny tendens.

- I forhold til tidligere år har det vært forholdsvis mange spørsmål etter annekser og småhytter. Det indikerer at mange familier nå utvider sine hytter til å bli storfamiliens samlingssted, tror Bjørnstad. Å sette opp et anneks er som oftest også en mer økonomisk overkommelig løsning enn å kjøpe eller bygge noe større.

Hyttekunst selger

Han vil likevel ikke at det skal sitte igjen et inntrykk av at Hyttemessen er en arena bare for visning av doløsninger. Messen samler så å si alle kategorier varer og tjenester i hyttesektoren. Nesten 300 utstillere forteller at her er en fantastisk bredde.

- Jeg blir jo glad over å høre en kunstmaler, som er på messen vår hvert eneste år, forteller at han knapt har solgt flere arbeider enn under denne. Ja, han har med seg bestillinger som gir ham jobb i mange uker framover, sier Bjørnstad.