Andre hytteeiere kjører hovedbilen sin til Geilo, men bruker elles hyttebilen når de ferdes i lokalsamfunnet, skriver Hallingdølen. Hytteeier Bjørn Færøy er en av dem. Han har hatt hyttebil helt siden 2007, forteller han til avisa.

Praktisk

- Det er praktisk og så får vi utnyttet tida bedre mens vi er på hytta, sier han. Vanligvis tar familien toget til Geilo. Bilen som står parkert ved Geilo stasjon, bruker de så videre til hytta i Skurdalen.

Flest vestlendinger som velger tog+hyttebil

Bilselger Erik Fossgård i Geilo Auto AS har solgt mange hyttebiler de seinere årene, spesielt til vestlendinger, forteller han til Hallingdølen. Uforutsigbare kjøreforhold og køer på veiene fra Vestlandet til Geilo er som regel forklaringen på at folk holder seg til NSB og har en bil stående klar på stasjonen. Folk bruker gjerne 50.000-60.000 kroner på en slik bil. Vanligvis handler hytteeierne eldre modeller av Land Rover, Subaru, Nissan X-Trail, Toyota Rav 4 eller Mercedes Geländewagen.

Ekstra inntekter

For bilselger Fossgård betyr hyttebilene inntekter også utenom selve salget. Mange trenger iblant å få gjort reparasjoner på bilene, og det hender også at han må yte førstehjelp til biler som står nedsnødd på jernbanestasjonen, skriver Hallingdølen.