Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Fiske i Finnmark

Søndag 16 juni satte Jon, Mattis og artikkelforfatteren seg på flyet fra Trondheim til Lakselv for å oppleve fisket i Finnmark.
Risfjordelva_Leif_laks_pa_2kg_laks_nr5[1]

Risfjordelva gav Leif flere fine laks - denne veide 2kg.
I Stabbursdalen var det ikke noe problem å holde seg med mat - 4fisk - 2kg!
Når maten ser slik ut på tur - er det ingen som kan klage!
Selv om det ikke alltid var like lett å komme frem til fiskeplassene i børselv, var det verd slitet når man omsider stod der.
Søndag - torsdag brunørretfiske i Stabburselva.
Vi starta å gå fra Stabbursneset og gikk 3.5 mil inn langs stabburselva, utrolig frodig og vakkert terreng. Det var dårlig med brunørretfiske nedre del men derimot fantastisk fiske fra Bàkteravddajohka og oppover. På jakt etter stor ørreten, vi såg og var i berøring av stor ørret men våre gamle rekorder fra Ulvåa i heim bygda fikk bestå, største ørret var 700g. Men derimot tok vi mange på halv kiloen. Vi benyttet sluk, mark å flue inne i Stabbursdalen, men markfiske viste seg å være det beste, spesielt den kunstige marken. Vi hadde bare med oss frokost av mat så vi var avhengi av å få fisk, men mat ble ikke et problem. Det gikk på grilla fisk på bål til middag og kvels samt nydelig fiskesuppe. Torsdag takket vi for oss og dro ned å inn til Lakselv for å prøve lykken i en ny elv nemlig Børselv.

Laksefiske i Børselv torsdags kveld til fredagsmorgen.
Vi var slitne å klare etter stabbursdalen så vi bestemte oss for å prøve lykken i nedre del av sone2. det viste seg å være få kulper på denne strekningen, så vi utnytta vær en storstein å de små kulpene vi fant. Mattis tok tidlig en laks på 2kg så det viste seg at det var fisk som sto og hvilte bak steiner å bakevjer. Selv tok jeg min første sjørøye, det ble med to sjørøyer på 450g for min del. Jon avsluttet Børselv turen med en laks på 2kg. Dermed gikk turen til Mehamn.

Vårt paradis Mehamn
Mehamn skulle fort vise seg å bli vårt paradis, kulturen, gjestfriheten og servicen vi fikk der var enestående. Vi låg på Mehamn Arctic Hotell som anbefales på det sterkeste og spør etter tradisjonell mat fra havet å du får en opplevelse. Målet med Mehamn var Risfjordelva men det ble det ikke, for når jeg satt nede i peisestua og studerte kartet fikk jeg anbefalt Sandfjordelva av noen trivelige lokale karer, å takk for det, for det skulle vise seg å bli en kjempeopplevelse. Lørdag kl 1700 begynte vi å gå innover sandfjordelva utkvilt å friske eller hva, Mattis gikk ikke å la seg etter pub runden, hadde han no skaffet seg ferskt hald eller? Tiden vil vise.

Vi gikk 6km innover før vi begynte å fiske å på første kastet til Mattis satt det en laks på 3,3kg en flott smålaks. (Ferskt hald eller) Det var mye laks å se, elva var så grunn somme plasser at vi såg sporen på laksen der han kjempet seg oppover elva. For min egen del gikk det litt trått i starten, jeg byttet fra den ene til den andre flotte flua men nei.. Til slutt satte jeg på Verre enn minken, krok 10, og det var det som skulle til! Der satt min første laks 3,1kg å det skulle ikke stoppe der. Mattis drog to kjappe lakser oppe i sving kulpen på 1,6 og 2kg før det skulle bli min tur igjen.

Klokka var blitt 01.30 da vi begynte å fiske oss nedover elva, jeg tok 3 lakser ganske tidlig på hjemturen fremdeles var det Verre enn minken som gjaldt, og etter den syvende laksen var det stille en periode. Jeg prøvde noen nye fluer med lite hell, det var den gode gamle Olsen flua nr. 8 som skulle snu det hele. Tre nye smålaks ble tatt på henholdsvis 1,5 kg, 1,7kg og 2kg. Så vi tok totalt 10 laks på små en håndsstenger den natta for oss var det en utrolig stor opplevelse - så til Mehamn kommer vi tilbake neste år og neste år og neste år osv. osv...