Tradisjonelt er det to måter å kaste piler på.

Den ene er å kaste på den sida av blinken der 1 er ytterst og 10 innerst, bli enige om et mål og summere opp.

Den andre sida er mer matematikk, siden det kan både dobles og tredobles, og siden tallene tilsynelatende er ganske så rotete satt opp i forhold til hverandre, er noen av oss ganske avhengige av flaks.

De som virkelig kan det, kaster dart. Da begynner de på 501 og teller seg nedover. Avslutningen skal skje etter helt spesielle regler.

Kjenner du denne varianten?

Her er en konkurranseform som trolig de færreste kjenner til. Den passer for to eller flere deltagere. Den videre forklaringen gjelder to, men er lett å tilpasse til flere.

Resultatarket består av tre kolonner med elleve rader for hver deltager, i tillegg til endel plass under radene.

Så skriver du tallene fra 20 og ned til 10 for hver av deltakerne. Tallene fra 1 til 9 teller ikke, så pilene som treffer der, er bortkastede.

Det kastes med tre piler i hver omgang.

pilkast2
.

Slik regnes poengene:

Ta en kikk på illustrasjonen til høyre, som viser bare den øverste delen av resultatarket.

Der ser vi at Kari har tre kryss i 20. Det betyr at hun enten har kastet én trippel, en dobbel og en single eller tre singler på 20.

Per har bare to kryss.

Kryssene gir ikke poeng.

Nå gjelder det for Kari å få flest mulig 20-ere, enkle, doble eller triple, altså 20, 40 eller 60 poeng. Disse poengene føres under radene.

For Per derimot, gjelder det å få et 20-kryss. Klarer han det, er dette tallet ute og gir ikke flere poeng. Men - får han flere treff i 20-sektoren i denne samme omgangen, gir de overskytende treffene poeng.

19 er ute

Som vi ser, har begge allerede tilstrekkelig med treff på 19, så dette tallet er ute.

Mens Per for eksempel kan satse på 16, som vil kunne gi en god del poeng hvis Kari sliter med å treffe dette tallet.

Blir færre og færre tall å kaste på

Som nevnt, tallene fra 1 til 9 er ute helt fra start. Og etter hvert forsvinner stadig flere tall, særlig de mest attraktive, etter hvert som begge får tre kryss i de aktuelle tallene. Til slutt står det gjerne igjen et tall eller to som det er plundrete å treffe, i alle fall for den ene deltakeren.

NB! Bull's eye, helt i midten, og ringen rundt den, gir også poeng, henholdsvis 100 og 50 poeng, eller om dere synes det er for mye, 50 og 25.

Spillet er slutt

Når alle kryssene er borte, er spillet over, og det er på tide å telle opp.

Enklere å regne

Ved i stedet bare å bruke tallene fra 1 til 10, blir det enklere regnestykker.

Da bør Bull's eye og sirkelen rundt ikke gi for mye poeng.

Kanskje du heller har lyst til å spille boccia eller kubb?.