Denne varianten krever at det er med minst 4-5 deltagere, så den passer godt når det er endel folk på hytta. Spillet kan spilles på begge sider av plata.

Rekkefølgen er svært viktig

Spillet starter ved at alle deltagerne kaster ei pil hver, og at startrekkefølgen bestemmes av hvor mange poeng dere har fått, den dårligste først og den beste til slutt.

For det videre spillet, vil denne runden være viktig.

Én deltager blir slått ut i hver runde

Den dårligste deltageren i hver av de ordinære rundene blir slått ut, helt til det står igjen en vinner.

I den første runden har alle i utgangspunktet tre piler, men det er ikke nødvendig å bruke alle. Den som klarer å spare piler, kan nemlig bruke dem i seinere runder. Men, i alle fall for dem som kaster tidlig, er det en risiko å spare.

Et eksempel

Deltagerne er blitt enige om å bruke den sida av blinken som gir minst poeng.

Arne er først og kaster 9+8=17 og velger å spare den tredje pila til seinere. Dette er ikke helt risikofritt, for det kan jo hende at alle de andre klarer minst 18. Men er det sannsynlig at alle de andre klarer et gjennomsnitt på 6 på pilene sine?

Berit kaster en 4-er og en 9-er og lurer veldig på om hun skal gi seg. Men det er vel for dristig? Hun kaster derfor én gang til, men bommer på plata. 13 poeng og ingen ekstrapil til seinere. Resultatet betyr at Arne er videre.

Christine, som hadde det tredje dårligste utgangspunktet fra den innledende runden, kaster 7+7=14. Hun er videre, men vurderer det slik at hun heller vil posisjonere seg for å kaste seint i den neste runden. En 8-er på den tredje pila og til sammen 22 poeng, kan bety at dette var et godt valg.

David kaster 9 på den første pila og er en skikkelig gambler. Han velger å spare to piler til seinere og vil ha et svært godt utgangspunkt i neste runde hvis det går bra. Men det er svært dristig, for det kan jo gå helt galt. Samtidig kan Berit puste lettet ut.

Erik får det ikke helt til. 2+1 på de to første pilene vil neppe holde. David øyner et håp som, i alle fall til en vis grad, blir innfridd. 6-er på det siste kastet, og 9 poeng totalt. Det betyr at det eventuelt blir omkast mellom David og Erik, noe som ikke er helt uten omkostninger. David vil i såfall nemlig bruke opp ei av pilene sine og har bare ei ekstrapil igjen i stedet for to. Mens Erik må låne ei pil fra den neste runden og kan maksimalt kaste to piler.

Frida kaster 6+6=12 og gir seg.

Gro får 3+4+5=12 og gir seg.

Henrik bommer på det første kastet og får 0, og bare 2+3=5 på de to siste.

Til slutt er det Ingrids tur. Hun får 8 og gir seg.

Slik spilles neste runde:

Henrik er ute (5p).

Ingrid kaster først, men ligger nok bra an likevel, siden hun har inntil fem piler som hun kan kaste. Synes hun at hun kaster bra nok, er det ingenting i veien for at hun kan spare enda ei pil eller to (8p).

Erik og David må kaste ei pil hver i håp om å få kaste som nummer tre. De taper ikke piler på denne omkastingen. Erik kaster dårligst og blir nummer to bakfra (9p).

Og David blir nummer tre (9p).

Den fjerde som skal kaste, blir Gro (12p).

Hun taper omkastingen mot Frida, som i tillegg har med seg ei pil til bruk seinere (12p).

Så er det Berits tur (13p).

Før Arne, som har et svært godt utgangspunkt. Han kan kaste nest sist og har i tillegg spart ei pil. Det er store muligheter til å spare enda ei pil i den neste runden (17p).

Christine kaster til slutt og bør ha full kontroll (22p)

Starter på null i hver runde

Deltagerne tar ikke med seg poengene sine videre fra runde til runde og starter på 0 poeng hver gang.

Men, siden det er så viktig å kaste seint i hver runde, i tillegg til at det er mulig å spare piler, er suksessen til slutt avhengig av ferdigheter og taktikk underveis.

Lykke til!

Hvis du synes det er moro med ulike varianter av pilkast, kan vi love deg en ny versjon i morgen (søndag) ettermiddag.

Her er forresten enda en variant, som ikke så mange kjenner. Men, siden vi har presentert den her tidligere, har du kanskje prøvd den?