Tekst: Mari Andersen Rosenberg/ifi.no Foto: INTAG, Tapethuset, Storeys 

Deres spådom for året vi er inne i er at vi vil gjøre det koseligere rundt oss med nye farger og materialmiks, uansett stil. Instituttets trendpanel drar fram fire scenarier for hvordan de tror at stil- og fargepreferansene vil utvikle seg mot 2017. 

Den lyse og minimalistiske trenden fikk et godt tak i Kari og Ola, men nå ser det ut til at grepet løsner. De mest innovative har lenge vært på vei vekk fra ideen om at «lyst er lekkert», og nå følger flere etter. 

- Vi går fra et ideal der «vi ønsker å bevise for andre hvem vi er» – til «vi ønsker å ha det bra med familie og venner». Dette reflekteres i et ønske om å få det koseligere og varmere i hjemmene, sier Bjørg Owren, kreativ leder i ifi.no.

Fire fargescenarier

Trendpanelet har sett på hva som er nytt og på vei opp på bestselgerlistene, og laget fire scenarier for hvordan de tror at nordmenns stil- og fargesmak vil utvikle seg mot 2017. De fire historiene er kalt Sofistikert eleganse, Gladhipster, Bohemglam og Metrourban. Disse er ikke ment som noen fasit, og hver av dem kan utvikles i ulike retninger for å skape den atmosfæren som hver enkelt søker.

SofistikertEleganse_INTAG
Sofistikert eleganse.

1. Sofistikert eleganse – melankolsk

Denne personligheten har et bevisst ønske om å skille seg fra massen. Uttrykket er dempet og rolig, kontinentalt, klassisk og elegant. Atmosfæren virker litt reservert og introvert. Stilen er androgyn og produktmiksen vel gjennomtenkt. 

Nøkkelord:

Kvalitet, mørke farger, ull, lær, fløyel, funksjonelt, back to basic, klassikere som kaffetrakter, gamle trillekofferter og slitte lærkofferter, sort linoleumsgulv, eksklusivt, rene linjer, store former, lunt og mykt, kontinentalt, kjente elementer i ny setting.

Gladhipster_INTAG
Gladhipster.

2. Gladhipster – kolerisk

Temperamentsfull og leken, urban, bohemsk, positiv til fremtiden og «jordet». Opptatt av det ekte og genuine, og viser identitet gjennom farger og bøker. Har en forkjærlighet for skandinavisk design og håndverk, og kjøper gjerne brukt.

 Nøkkelord:

Farger, etniske innslag, innslag av rødt/rosa, loungemøbler, gardiner, «wood is the new black», treverk for å dempe farger, DIY, småmøbler, 3D, mønster og tekstur, gjenbruk, dempede jordfarger som sprites opp med noen kulørsterke innslag.

Bohemglam_Tapethuset
Bohemglam.

3. Bohemglam – sangvinsk

Lystig og optimistisk. Sunn, men ikke sart; denne personligheten spiller på myke verdier og et tøft ytre. En kampsportjente som elsker bestemor!

 Nøkkelord:

Tydelige historiske røtter, mikset stil, litt retro, litt etnisk, mye farger, sortaktige, støvete og dempede hovedfarger, mye grønt, «gammelt» skinn, lær, velur, keramikk, tregulv, malte gulv, ruter, diagonaler, lekne mønstre.

Metrourban_Storeys
Metrourban.

4. Metrourban – flegmatisk

Stilmessig er denne personligheten litt i slekt med Sofistikert eleganse, men utrykket er mer lekent og fargerikt. Fargene er tydelige, med innslag av noen kulørsterke elementer. Uttrykket er androgynt og urbant. Her trives stilikoner og løsninger som tåler tidens tann.

 Nøkkelord:

Kvalitet, ekte materialer, skinn/lær, skreddersøm, gode kjøp, stilikoner, avstemte og støvete farger, varme fargetoner, lune tekstiler, litt grønt, konjakkfarger, vegger med tekstur, mørkere tresorter, konglelampe, tegneseriekunst, heltre mørk parkett, ofte lagt i ruter eller fiskebein, en anelse klassisk.

Farger, personlighet og kvalitet

Selv om fargene kommer, tror IFIs trendpanel likevel at «lys basis» blir det trygge valget for folk flest også i 2016. Men de som «ønsker noe som ikke alle andre har» beveger seg tydelig fra lyst til mørkt, og kombinerer farger, mønster og materialer på nye måter, for å vise personlighet og identitet.

 - Flere og flere vil oppdage at lyse, nakne og store rom ikke gir den kosen og hyggen man ønsker, og vi vil derfor satse på flere farger, mindre rom og flere tekstiler, sier Bjørg Owren.

 Miljø, kvalitet og historie er også viktige nøkkelord i årene som kommer, og flere vil være opptatt av bærekraftige materialer og design. Historiene bak produktene vil få økt betydning, og «kortreist» og «ekte» blir viktig.

 - Idealet er ekte historier og ekte materialer; fliser som ligner treverk og tapet som ligner stein har en dalende stjerne, avslutter Owren.