Lillehammer regionen opplever en stor pågang fra utenlandske turoperatører som ønsker bedre snøsikkerhet for deres gjester. Alle turoperatørene er opptatt av den globale oppvarmingen etter siste vinter i Alpene Klimaet på kort sikt kan gjøre Norge til en vinner i vinterferiesegmentet sier Turistsjef Geir Kolstrøm i Lillehammer Turist AS.
De siste ukene har turoperatører fra Tyskland, England, Irland og Russland besøkt regionen og bedrifter som tilbyr vinterprodukter for disse målgruppene. Tilbakemeldinger fra turoperatørene er at Lillehammer regionen har et attraktivt totalprodukt overfor den nye generasjon reisende som ønsker valgmuligheter av ulike aktiviteter og opplevelser. Blant annet var mange av operatørene interesserte i Vinterparken på Hunderfossen. Et annet moment er den sentrale plasseringen i forhold til Oslo lufthavn Gardermoen som gjør at reisen til Lillehammer kan gjøres i løpet av noen få timer. Det som imidlertid er det beste salgsargumentet er stabile snøforhold til langt ut i april som Norge kan tilby sine utenlandske skigjester.
Turistsjef Geir Kolstrøm opplyser at årets vintersesong i perioden januar til og med mars for regionen viste en økning på 9% i antall gjestedøgn til totalt 302.000 gjestedøgn. Bedriftene på fjellet fikk en tidlig start på vintersesongen med gode snøforhold og flere større skirenn som ble flyttet fra andre deler av landet til regionen. På Hafjell og Lillehammer har det også vært en økning som gir grunn til optimisme for neste års vintersesong.