Hytte2012_640x427
Hytte2011 hadde, sammen med hage- og villmarksmessen, over 30.000 besøkende. Bjørnstad tror på like gode tall i år. (Foto: Hytte2011)

Bildet over: Daglig leder i Hytte2012, Tore Bjørnstad, gleder seg stort til neste års messe. (Foto: Hytte2011)

Hytte 2012 holder, som i fjor, hus på Norges Varemesse på Lillestrøm. Den arrangeres i samarbeid med bladet Hytteliv, som i 2012 fyller 40 år. 2011-messen var første for Bjørnstad & co, og mange var spent på hvordan den ville klare seg i konkurranse med Hyttelivsmessen, som ble arrangert på Exporama bare en måned etter.

LES OGSÅ: To hyttemesser denne våren

Opptellingen etter messen viste 30.614 besøkende, iberegnet tallene for hage- og villmarksmessen som ble arrangert samtidig. Det sa Bjørnstad seg fornøyd med, og han håper på like god eller enda bedre oppslutning i år.

LES OGSÅ: Fornøyd med messebesøket

– Vi har rundt 100 påmeldte allerede. I fjor hadde vi 130, og jeg regner med at vi får like mange eller flere i år, sier Bjørnstad.

Merker ikke usikre tider

At det er usikre tider i hyttemarkedet, merker ikke Bjørnstad noe til.

– Annonsemarkedet er nok mer følsomt for slike svingninger enn messer som vår. Utstillerne ser den som en viktig markedsplass. Det er klart at tidene kunne vært bedre, men vi blir ikke valgt bort. Folk bruker nok litt mer tid og er litt mer nølende, uten at jeg forstår det helt. Vi nordmenn blir fort redde, uten at vi har noen grunn til det, med god økonomi og lav rente, sier han.

«Sjøen for alle»

Mens Hytte2011 ble arrangert sammen med hage- og villmarksmessen, faller årets messe sammen med båtmessen «Sjøen for alle». Det synes Bjørnstad er positivt.

LES OGSÅ: Godt besøk de tre første dagene

– Det gir god synergi. Mange tenker «jatakk, begge deler», og har både hytte og båt. Som med hage- og villmarksmessen: det dreier seg om nordmenns fritid. Og den er de opptatt av, mener han.

Som i år, blir Hytte2012 én av to store hyttemesser på Østlandet til våren. Hyttelivsmessen blir arrangert på Exporama, Hellerudsletta 26.-29.april. Akkurat det har ikke Bjørnstad noen kommentar til.

– Det bruker jeg ikke noe energi på, sier han.

– Det fysiske viktig

På utstillerlista har Bjørnstad mange store aktører: Hyttetorget, Gausdal landhandleri, Jotun, Sunwind, Saltdalshytta og Familiehytta, for å nevne noen.

At det i disse internett-tider fortsatt er behov for denne typen messer, er ikke messegeneralen i tvil om.

– Behovet vil alltid være der. Folk kan komme å se ting med egne øyne, ta på og se på. Det fysiske er viktig. Skal folk få førstehåndskunnskap , kan de enten dra og besøke hver enkelt bedrift, eller de kan komme til oss, hvor man får alt på ett brett.

Og det er ingen hemmelighet at Bjørnstad ser fram til messen.

– Dette er fire dager hvor vi prøver å få store deler av Østlandet til å tenke hytte. Enten man har hytte, skal kjøpe hytte eller drømmer om hytte, finner man noe her. Det er som en stor godtepose – på 10.000 kvadratmeter. En stor hyttefest, jeg gleder meg!

KLIKK HER FOR Å GÅ TIL HYTTEAVISENS FACEBOOK-SIDE