Vignett HYTTE-NORGE[1]

I disse dager ansettes flere produksjonsmedarbeidere, og nye tekniske og administrative stillinger er på plass for å håndtere veksten, forteller konsernsjefen. I Saltdalshyttas to entreprenørselskaper, måtte staben økes betydelig i løpet av 2015. Det ene – Norsk Byggmontering as – ble i 2015 for øvrig nummer to i kåringen av gasellebedrifter i Sør-Trøndelag.

- Vi har lagt bak oss et meget godt år og er som flere andre i bransjen, veldig godt fornøyd med utviklingen. Gledelig er det også at vi ikke ser tegn til at interessen for å bygge hytte er fallende. Tvert i mot, sier Skiri.

Sterk utvikling på Østlandet

Saltdalshytta har sterke ambisjoner for 2016. Østlandet var et klart vekstområde i 2015 og vil være det også dette året.

- Tradisjonelt har vi hatt en meget solid posisjon i Nord-Norge og Midt-Norge. Men Østlandet har kommet veldig sterkt de seinere åra. Når det er sagt er vi representert med salgskontor og selgere over hele landet – fra Tromsø til Stavanger og flere steder på Østlandet. Det reflekterer både etterspørselen vi opplever og våre vekstambisjoner.

Mens fabrikken i Saltdal produserer de populære bindingsverkhyttene, leverer konsernet laftehytter gjennom Røroshytta, et selskap Saltdalshytta overtok for noen år siden.

Saltdalsbygg_Irene Skiri_pressefoto 2
- Interessen for å skaffe seg hytte er så stor for tida at vi må ansatte nye medarbeidere også i 2016, sier konsernsjef Irene Skiri i Saltdalshytta.

Også i laft

- Av samlet 430 enheter var Røroshyttas bidrag til konsernets totale produksjon i 2015 25-30 hytter. Det er vi fornøyd med, men har nå rustet oss for å satse enda sterkere på laftehyttene fra Røros. De lager gode kvalitetsprodukter basert på sin kjente SINTEF-testede lafteknute og laminert tømmer. Dessuten leverer de hytter som møter markedets interesse for relativt store fritidsboliger, sier konsernsjef Skiri. Hun legger til at i overkant av ti prosent av den samlede produksjonen i konsernet er boliger.

- Hvilke preferanser har dagens hyttekjøpere når de kommer til dere?

- Først og fremst er de oppatt av arealeffektivitet og design. Kvadratmeterne er godt utnyttet i modellene våre, og responsen fra kundene forteller at vi treffer bra i markedet. Også med designet. Vi opplever at vi er godt rustet til å bistå alle kunders behov, kanskje med unntak av de som jakter på det mest luksuriøse i størrelse og utførelse.

Gjennomsnittshytta er 90 kvm

Saltdalshyttas modellrepertoar spenner fra 30 kvadratmeter til 150. Gjennomsnittsstørrelsen var i fjor på nivå med 2014 – det vil si ca 90 kvadratmeter. Kjøperne er fortsatt godt voksne – typisk rundt 50 år, forteller Skiri. Hun bekrefter det som synes å være tidens melodi for hyttevelgere: Nærhet til langrennssporet.

- Det er en klar overvekt av skiglade familier blant kundene våre. I tillegg til skimulighetene er det beliggenhet og grunnleggende faciliteter som vei, vann og kloakk som veier tyngst når familierådet skal treffe sitt valg. På hytta vil de aller fleste ha det like standsmessig som hjemme, kanskje enda flottere.

Aurora Smart
”Aurora smart” var – i alle varianter – Saltdalshytta mest etterspurte modell i 2015.

Mest pop: Aurora Smart

- Saltdalshytta har vel med sine modeller stått ganske trygt plantet i den norske hyttetradisjonen. Så kom dere med funkishytta Aurora Nova. Er det den veien hyttesmaken går for tida?

- Nova har fått hyggelig mottakelse, og vi har allerede solgt mange av den. Den er en iøynefallende, ei hytte med høy standard og en design som passer noen steder, men ikke over alt. Noen kommuner tillater for eksempel ikke pulttak, som kjennetegner denne modellen. Bestselgerne er klart innenfor det man vil mene er det tradisjonelle hyttesegmentet.

Det er her Saltdalshytta har sin for tida mest populære modell, Aurora Smart.

Selvbyggeren ikke helt borte

- Vi har et bredt spekter av modeller, og så å si alle blir justert litt for å tilfredsstille kundens ønsker. Men jeg har inntrykk av at den modellen som har solgt mest – med variasjoner – nettopp er Aurora Smart. Den har virkelig gått hjem hos hyttekjøperne, sier Skiri.

- Er selvbyggingen død?

- Nei, men selvbyggerne i klart fåtall. Noen vil at vi setter opp skallet, for at de kan ta innredningen på egen hånd. De som vil får god veiledning og all hjelp så langt de ønsker. Men de aller fleste vil ha nøkkelen i hånda og flytte inn i en fiks ferdig hytte, sier konsernsjef Irene Skiri.

Fakta Saltdalshytta

Konsernomsetning 2014: 294 mill. kroner

Antall ansatte totalt: ca 180

Hyttenes gjennomsnittlige størrelse i 2015: 90 kvm

Mest etterspurte hyttemodell: Aurora smart