Erfarne bilselgere vet at når kona er med gjelder det å være på tå hev, siden handel som regel er rett rundt hjørnet. Det samme gjelder også for hyttekjøp, skal man tro en ny rapport om nordmenns hyttevaner utarbeidet av Prognosesenteret i Oslo.

Fruen til havet
Ikke uventet viser undersøkelsen at kvinner er mest interessert i hytte ved sjøen, mens jo høyere inntekt og utdannelse en mann har desto mer sannsynlig er det å treffe på ham i fjellet. På den annen side er det mer vanlig blant menn med penger og begrenset akademisk bakgrunn å kjøpe hytte i utlandet.
Det er også en tydelig tendens av hytter nå kun bygges i felter og at plassen til hver hytte blir gradvis mindre, som igjen har med kommunenes planlegging og areal-disponering å gjøre.
- Siden hytter i ødemarken praktisk talt ikke bygges lenger er det sannsynlig at disse vi få en renessanse, og kunne bli mer attraktive. Dette er hytter i nær kontakt med naturen, der man ikke trenger å kle seg pent for gå en tur ut på verandaen, forteller partner i Prognosesenteret, Bjørn Erik Øye.
Nordmenn er sannsynligvis verdens mest hytte-elskende folk, og i dag disponerer ca en million nordmenn en hytte av et eller annet slag. Rapporten viser at på under ti år har antall hytter økt med 30 %  her i landet. Intervju med forbrukere tyder at to prosent av befolkningen planlegger å kjøpe fritidseiendom innen 2 år. Planer for å kjøpe frititdseiendom er dessuten mer vanlig jo eldre man blir. Undersøkelsen viser at menn ofte finner fram og foreslår prospekter og objekter, men at kvinnene har veto-rett.

Trender i tidsklemme
- Fra vårt ståsted ser vi en stor økning i behovet for fritidsboliger som er tilrettelagt for en effektiv ferie. De som er voksne med små barn har det hektisk, og vil gjerne betale for å få mer ut av ferien, sier markedssjef Knut Erik Berg i Planbo i Sarpsborg, en av de store aktørene innen det nye resort-markedet. Folk som har mer penger enn gjennomsnittet har i dag som regel liten tid, og et svært bevisst forhold til ferien.
- Vår erfaring viser at stadig fler vil betale for fyr i peisen, kaffe på termos, ferdig måket oppkjørsel og rent sengetøy, sier Berg, som venter at dette markedet vil vokse i fremtiden, selv om han ikke vil ut med konkrete prognoser for dette. Erfaring viser også at pengene sitter løsere på ferie, og at en stor del av resort-markedet tar andeler fra tradisjonell charter-turisme.
- Jeg tror vi bare har sett starten på en videre vekst. Mye tyder på at nordmenn vil få mindre tid og mer penger, og nye markeder og behov vil oppstå i kjøvannet av dette, sier Berg.

Foto: Favoritthytten