- For utstillere og publikum er det rart og uvant at vi ikke kan møtes personlig slik vi er vant til på hyttemessene våre, sier messeveteranen Per Levik til hytteavisen.no. Men til tross for pandemi og smittefrykt, har vi like fullt skapt en arena hvor utstillere og publikum kan møtes - men altså digitalt denne gang.

Hyttemessen_Stand
Slik kan det første møtet med utstilleren bli, når du som gjest kommer på besøk på Hyttemessen Virtuell.

Første i sitt slag

Den virtuelle hyttemessen blir den første i sitt slag her til lands. Arrangørene er ikke rent lite spent på responsen. 

- Den virtuelle hyttemessen 6.-8. mai er ikke bare en milepæl for oss i Hyttemessen. Den er en begivenhet i hyttemarkedet og et helt nytt møtested mellom publikum og messeutstillere. Som gjest på den digitale hyttemessen kommer du altså til å få en helt ny og unik opplevelse, mener Leviks messekollega Tore Bjørnstad.

Flyttet til september

Hyttemessen ventet i det lengste med å utsette vårens messe som etter planen skulle gå av stabelen kommende weekend. Nå er den flyttet til 24.-26. september. 

- Da ser vi fram til å kunne arrangere den i tradisjonelle former og med den bredden publikum er vant til å finne på X Meeting Point på Hellerudsletta, sier messekollega Tore Bjørnstad. 

Men med den store appetitten folk har på alt som handler om hytteliv nå om dagen, innser arrangørene av Hyttemessen at ikke alt kan settes på vent. Derfor kommer de altså opp med en helt ny «messeplattform» - en digital publikumsløsning. 

Ekspertene er på plass

En stor forskjell er at messegjestene nå logger seg på hjemmefra, eller fra hytta når de tar turen innom Hyttemessen. Her kan de «vandre» fra stand til stand, «hilse på» representanter for utstillerne, søke råd og tips via chatten deres, overvære videosamtaler, utforske produkter og tjenester og ikke minst sjekke aktuelle tilbud, forklarer arrangørene. Gode messekjøp kan faktisk også gjøres inne i de virtuelle messelokalene.

- Mange ønsker å fordype seg i hytterelevante spørsmål når de kommer på hyttemessen. Det blir det rikelig anledning til også på denne digitale møteplassen. Som gjest kan du nemlig «benke deg» i det virtuelle auditoriet og høre fagfolk snakke om aktuelle hyttetemaer, sier Per Levik.

Samarbeidspartnerne Hyttemessen har valgt er selskapene Myonvent og North Stories, som forestår den tekniske tilretteleggingen.