Messepublikumet er som vanlig opptatt av de gode messetilbudene også, naturligvis.

Dørene hadde ikke vært lenge åpen før den første kunden kom trillende ut med sitt nyinnkjøpte Cinderella - jubileumsvarianten - som for øvrig selges til særdeles gunstig pris, men bare under messen.

image
Pizza er populært på hytta også! Disse karene - Thor Andre Iversen (tv) og Per Neraas-Andersen hadde et par-tre timer etter åpning solgt ti pizzaovner!

Kanskje anneks?

Til åpningsdag å være virker besøket bemerkelsesverdig stort denne fredagen. Det store publikumet på Hyttemessen er de som har hytta fra før, tror Bjørnstad. 

Morten William fra Asker er en av dem. Han har en arvet laftet familiehytte på Tempelseter.

- Vi tenker kanskje å utvide med et anneks, forteller hytteeieren som for et øyeblikk har slått seg ned i Ålhyttas hyttestue i messehallenn - bygget for anledningen.

Hytta skal fornyes

Mange kommer til messen med planer om å fornye hytta. 

- På interiørsiden har vi svært mye lekkert å vise fram i år. Utstillerne har lagt seg i selen for å vise hva som trender nå om dagen. Så har mange uten tvil stor interesse i å orientere seg i alle løsningene som tilbys på solenergisiden, sier messearrangør Tore Bjørnstad.

Hytter er ikke akkurat det man drar på messe og kjøper på impuls. Men Hyttemessen er et unikt sted for å gjøre sett kjent med produsentene og modellene, mener Bjørnstad.

- Vi regner med at det store hyttepublikumet har fått med seg at flere hytteprodusenter kommer med nye modeller i disse dager. Modellene spenner fra det «råflotte» til det nøkternt minimalistiske. Her på messen - og i hyttebyen vegg i vegg - finner de aller fleste svar på de krav de måtte stille til sin nye hytte.

Unik bredde

Det er bredden i tilbud som er det unike ved Hyttemessen, mener arrangørkollega Per Levik.

- Med 200 utstillere har jeg vanskelig for å se at det er noen «alvorlige huller» i porteføljen vår, sier Levik. 

Forøvrig er «Eventyrlig oppussing» mye til stede på årets messe. Som i fjor sørger eventyrlig-snekkerne Ole og Torkel for liv og røre på sin egen scene i messehall 2. En lang rekke av partnerne i det populære oppussingprogrammet på TV3 er også på plass med sine produkter og tjenester.

Messen fortsetter gjennom helgen.