Utvalget foreslår flere endringer i avgiftssystemet som vil berøre fritidsbåter, framgår det av utvalgets utredning.
Utredningen ble fredag ble overlevert statssekretær Geir Axelsen (Ap) i Finansdepartementet.
Eierne av dieseldrevne fritidsbåter bør betale avgift på dieselen, mener utvalget, som også foreslår at det innføres progressiv båtmotoravgift.
Utvalget sier ikke hvordan båtmotoravgiften bør utformes eller hvor stor den bør være. Dette bør utredes nærmere, sier utvalget.
Utvalget begrunner forslaget om å innføre avgift på båtdiesel med hensynet til miljøet
– Det er ønskelig å gi forbrukerne mer riktige prissignaler. Også båteierne bør betale for de skader og slitasjer de påfører miljøet, sier utvalgsleder Brita Bye.
Forslagene vil nå bli sendt på høring. Regjeringen avgjør deretter om den vil legge fram noen av forslagene for Stortinget.

Mye oppmerksomhet
Det såkalte Særavgiftsutvalget har fått mye oppmerksomhet i pressen etter at VG brakte lekkasjen om at utvalget vil ha slutt på ordningen som gjør det mulig å ta med seg avgiftsfri alkohol og tobakk som reisegods inn i landet.
Protester fra flittige brukere av ordningen førte til at statssekretær Geir Axelsen forsikret at taxfreeordningen ikke vil bli avskaffet.
Men Særavgiftsutvalget har «forutsett» at dette forslaget ikke ville bli lett å gjennomføre. Utvalget foreslår derfor at det alternativt bør innføres innstramminger i dagens ordning.
Å avskaffe taxfree handel på flyplassen ved hjemkomst og på korte ferjeruter mellom Norge og Sverige, er to av de alternative innstrammingene som foreslås.
Utvalget mener også taxfreeordningen ikke bør utvides til å omfatte buss og tog.
Et flertall i utvalget foreslår også at satsene i alkoholavgiftene økes.

Dokumentavgift for flere
Utvalget foreslår at det også skal betales dokumentavgift ved omsetning av borettslagsboliger og aksjeboliger, men går inn for at næringslivet fritas fra dokumentavgift.
På lengre sikt foreslår utvalget at dokumentavgiften trappes ned gradvis. Det staten taper på en slik nedtrapping, kan kompenseres ved en tilsvarende økning i bolig- og eiendomsbeskatningen, ifølge utvalget.

Alternative drivstoff
Alternative drivstoffer vil ikke slippe med billigere avgifter enn bensin og autodiesel, dersom utvalget får det som det vil.
Bruken av alternative drivstoff bør fremmes gjennom støtte til utbygging av infrastruktur, mener utvalget.
For bil- og båtavgifter som er uavhengige av bruk, for eksempel engangsavgiften, foreslår utvalget at nivået reduseres over tid, og at det innføres en miljødifferensiert årsavgift.
Utvalget anbefaler at vektårsavgiften, som betales for kjøretøy over 7.500 kilo, kan erstattes med et system for veiprising.
Reaksjonene på utvalgets forslag viser at næringsmiddelindustrien og Høyre er kritiske til flere av anbefalingene.
Næringsmiddelindustriens Landsforening mener at avgiftene mangler konkrete begrunnelser og målsettinger.
Høyre frykter at flere av forslagene vil påføre handels – og bryggerinæringen tap av markedsandeler.
– Det er helt kritisk for bedriftene at utformingen av norske avgifter tar hensyn til nivået i våre nærmeste naboland, sier Peter S. Gitmark (H): (©NTB)

Foto: www.bildebase.no