– Dette ville medføre økt vilje i kommunene til å gjennomføre god kommunalt planlegging og kartlegging av de mest sårbare naturområder, skriver Frp- representantene Tord Lien (Sør-Trøndelag), Øyvind Korsberg (Troms), Ketil Solvik-Olsen (Rogaland) og Torbjørn Andersen (Aust-Agder) ifølge ANB.
Fri ferdsel i utmark er en gammel lovfestet rett i Norge, men denne retten gjelder ikke for motorisert ferdsel. I 1988 ble det innført en nasjonal forskrift som i realiteten overlot forvaltningen av motorisert ferdsel i utmark til embetsverket ved fylkesmennenes miljøavdelinger.
– Resultatet har blitt færre dispensasjoner og en langt mer firkantet håndhevelse av lovverket. Lokale variasjoner og tilpasninger får i liten grad spille inn, sier Lien til ANB.
– Forvaltningen er ensidig tuftet på naturverninteressenes fokus på ro og stillhet. Dette har bidratt til å skape en betydelig konflikt mellom ulike interesser. Umyndiggjøringen av lokale myndigheter, kombinert med kompromissløs håndhevelse av regelverket fra fylkesmannens miljøavdeling, bidrar til å bryte ned respekten for loven, sier Lien.
– Snøscootere og beltevogner skader ikke faunaen så lenge de blir brukt på snødekket mark, påpeker Lien. (©NTB)
Foto: odd roar hedalen hegseth