Det var stor interesse for årets messe. Foto: Exporama

- Det ser ut til at interessen for hyttelivet og markedet for hytteprodukter er i jevn stigning, skal vi dømme etter interessen her. En økning i antall besøkende på 10 % fra ifjor og svært gode salgstall fra utstillerne lover godt for neste år, sier messesjef Per Levik til Hytteavisen. I følge Levik solgte utstillerne godt under de fire dagene, en av de syv stamper på den første dagen. Alt tyder dermed på at kvaliteten på varene og kjøpsklarheten hos publikum var av høyeste merke under de fire dagene på Hellerudsletta.
- Vi har bevisst villet unngå det “sirkus-preg” mange messer har fått, og heller holde dette til en faglig og teknisk preget messe, i rammen av en god gammeldags markedsplass, selv om tunge kapitalvarer som hytter naturligvis selges etter fornuftige overveielser. Det ser ut til at både det brede utvalget og aktivitetene har falt i smak, og at utstillerne også hadde noe nytt å bringe til torgs. 

Enorm respons
De to store tilbyderne, Hyttetorget og Hyttebutikken er meget godt fornøyd med sine resultater.
- Vi satset tungt på denne messen, og har fått svært mye tilbake. Jeg har aldri opplevd så mye konkret interesse og så mange henvendelser. Siden vi hadde mye nytt å tilby er det vanskelig å trekke fram noe spesielt, det virket som om hele vårt varespekter falt i smak, sier Geir Larsen ved Hyttetorget, som allerede har forhåndsbestilt romslig plass til neste år.
Bjørn Monsbakken ved Hyttebutikken er også svært fornøyd med messen. – Vi hadde utrolig mange henvendelser om nye solpaneler, laserkamin uten pipe, nye dusjer og de nye Cinderella toalettene, bl.a. med vannspyling og forbrenning med propan, forteller han. Det virker som om kundene er godt oppdatert på det som skjer og er åpne for nyutvikling og stadig bedre løsninger for hytta.
Sunwind kan også fortelle om svært god respons, den nye og forbedrede utgaven av hyttevokteren, Multi Smartbase ble godt mottatt. Også når det gjelder oppvarming av hytta og en ny komposteringenhet og tørke for avløp fra vakuumtoalett opplevde man en god respons fra kundene.