Foto: Saltdalshytta

Fjoråret var et toppår med 386 hytter og omsetning på mer enn 160 millioner kroner. – Vi kan ikke se på 2008 som et normalt år, og med uroen i finansmarkedene blir nok 2009 en del svakere enn normalen. Men med 245 kontrakter så tidlig på året, ser vi lyst også på 2009. Vi hadde lavere målsetting for dette året enn det vi nå ser konturene av nå, sier Skogvoll.

Saltdalshytta har heller aldri sendt ut så mange kataloger som i år.
Besøket på kundemøter er jevnt over godt og bedriften sender like mange tilbud som i fjor på denne tida.

- Kunder vi møter er svært konkrete i sin tilnærming. De kommer ikke med en diffus drøm, men er i modus for å kjøpe og bygge. Tida for å kjøpe hytte er tross alt gunstig for folk som har trygg jobb. Renta er på vei ned, håndverkere er stort sett lett å skaffe og det er stor tilgang på rimelige tomter. De mest nervøse i markedet nå er ikke vanlige folk, men de som har masse penger på børsen.

- Merker dere mye press på prisene i Saltdalshytta?
- Forbausende lite, vil jeg si. Jeg tror prisene våre er konkurransedyktige slik de er. Og de som skal bygge nå bygger ikke bare for seg selv men for generasjoner framover. Da teller selve hytta mer enn at de kanskje får takrenner til halv pris, sier Skogvoll.

- Hvilken modell er den mest populære hos Saltdalshytta?
- Jeg vet ikke om jeg vi gi vinner-oppskriften, ler Skogvoll. Vi har fire ulike modellgrupper, og jeg kan vel antyde at Aurora-serien har flest interessenter.