Bildet: Nils-Helge Silbodal (t.v.) og sønnen Christer flyr begge til daglig.

Men virksomheten er ikke ute av etableringsfasen, og kostnadene er fortsatt høye. Torp-bedriften, med hovedsete på Nøtterøy i Vestfold, har hatt et negativt resultat tre år på rad.

I 1996 ga Hesnes-gruppen og eier Paal Smith-Kielland sin tillit til flygesjef Nils-Helge Silbodal, og et lite passasjerhelikopter. Nå representerer Silbodal et anerkjent firma med høy stjerne i internasjonal luftfart.

Lever godt på hyttefolket

- Nå letter vi!

Det er sønnen Christer Silbodal (31)#<\p>som snakker på speakeren. Han har fått klarsignal fra tårnet på Sandefjord Lufthavn Torp, og er straks i svevet. Etter fire minutter lander vi på et jorde på Tjøme.

Første oppdrag er løfting av betongtobber for en hytteentreprenør på Tjøme. Det må 21 løft til for å få betongen på plass. Utilgjengelig hyttelandskap utgjør en stor del av oppdragsmengden for helikoptervirksomheten.

Det blir fort 70 til 80 veiv om dagen, for hyttefolk, forretningsfolk, og presisjonsløft for kraftindustrien. Hverdagen er strenge krav til sikkerhet.

I fars fotspor

Far og sønn Silbodal har noen travle måneder foran seg. Vår, sommer og høst er høysesong. Bare 21 år gammel var Christer Silbodal ferdig utdannet pilot, og fulgte i sin fars fotspor.

- Det går stadig oppover. Men finanskrisa ble nådeløs. Det var som å skru av bryteren. Vi jobber fra dag til dag, beskriver flygesjef Nils-Helge Silbodal.

Hesnes Air på Torp er rigget til å kunne håndtere seks maskiner, to mer enn i dag. Maskinparken består av to helikopter og to fly. Den oppgraderte hangaren i Hangarvein 9, rommer i tillegg Luftfartsskolen, som leietager.

Bedriften har flystripa som nærmeste nabo og arbeidsfelt. Nesten daglig er Hesnes Air på vingene med forretningsfolk i privatfly. Turene går til et vidt spekter av flyplasser i Europa.

Daglig leder Pia Katarina Harneshaug styrer pilotene fra bakken. Hun har fulgt Hesnes gruppen i 20 år, og Hesnes Air siden 1996. Hun er tøff kvinne i en mannsdominert bransje.

Vil avlive champagnemyte

- Det er ikke mye høy sigarføring, champagne og kaviar her. Vi kan selvfølgelig ordne det, men det skjer ikke ofte, sier Pia Katarina Harneshaug.

- Snobberi er en myte vi gjerne vil avlive, sier lederen og understreker at det kan lønne seg å fly en sjuseters jet til Europa. Og særlig hvis turen går til en destinasjon ruteflyene ikke dekker.

Hesnes Air AS

* Inngår i Hesnes-gruppen og ble etablert på Torp i 1996.

* Startet med helikoptertjenester. Utvidet med privatfly og lasteflyging i 2008.

* To helikoptre og to fly i maskinparken.