Dermed skulle det være lite tvil om at hyttekommunene får noe tilbake fra hyttefolket.

Som eksempel kan vi sitere direktør Bror William Stende at i Aurland hentet butikkene hele 31,9 prosent av 2018-omsetningen i juli og august. Og at tett bak følger Moskenes i Nordland med 31,4 prosent og Eidfjord i Hordaland med 29,5 prosent.

For sammenligningens skyld minner vi om at to måneder av de tolv som året består av, tilsvarer 16,7 prosent.

Vi handler for 118 milliarder

Tallene forteller at vi vil handle for 112 milliarder i de to aktielle feriemånedene.  Av dette er 102 milliarder i norske butikker, kiosker og bensinstasjoner i sommer. I tillegg vil nordmenn bruke 10 milliarder på handling fra norske og utenlandske nettbutikker, grensehandel, torghandel, homeparties og annen handel utenom utsalgsted.

Også noen under årsgjennomsnittet

Når vi kikker på fjorårets statistikk fra SSB, ser vi at Oslo (15,7%), Rogaland (16,3%) og Akershus (16,4%) ikke bare er under juli/august-snittet, men også under gjennomsnittet for hele året. I motsatt ende av skalaen finner vi Aust-Agder (20,2%), Sogn og Fjordane (19,2%) og Vest-Agder (18,9%).

Ikke glad i kjøpesentre når sola skinner

Været betyr mye ffor handlemønsteret, opplyser Stende. 

Når det er kaldt og vått, trekker folk gjerne inn i kjøpesentrene,. Og når det er deilig sommervær, handler vi mye god mat og drikke.