Alle landets snøscooter-entusiaster kan komme til å få egne løyper å boltre seg på om et par vintre. For snart leverer utvalget som skal se på motorferdsel og samfunn (MoSa) sin innstilling til Miljøverndepartementet, og en lovendring i motorferdselsloven kan komme.

En av sakene utvalget vurderer, er om regulerte løyper er det som skal til for å få bukt med ulovlig utmarkskjøring. Og at kommunene selv skal bestemme hvor. Det tror ikke Naturvernforbundet vil føre til noe godt.

– Vi mener det blir anarki dersom kommunene selv får avgjøre om det skal åpnes for scooterkjøring, sier Dag Elvin i Naturvernforbundet til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).


Fungert bra
Årsaken er at han tror press fra befolkningen vil føre til at kommunen hele tiden gir dispensasjoner, som i kommunene Tana og Karasjok i Finnmark.

– De har gitt flere hundre dispensasjoner for kjøring til bærplukking og isfiske, påpeker Elgvin.

I dag er det bare Finnmark og Nord-Troms som har åpne løyper. Men et prøveprosjekt i ytterligere sju kommuner, har i følge utvalgsmedlem Torill Bakken derimot gitt gode resultater.

– Kommunene har redusert bruken av dispensasjoner, og ordningene ser ut til å ha fungert bra, hevder Bakken.


– Ødelegger stillheten
Hun påpeker at det er barmarkskjøring, og ikke vinterkjøring på snø som gir de store konsekvensene for naturen. Naturvernforbundet er uenig.

– Konsekvensene er støyforurensing som ødelegger for de som ønsker å gå på ski i stillhet. Rovfugler i hekking blir også forstyrret, og friluftslivet på sikt vil tape, mener Dag Elgvin. (ANB)