I år ble det solgt heiskort for 745 millioner kroner. Det er en svak tilbakegang i forhold til 2005-2006-sesongen, da det ble omsatt for 750 millioner kroner.
– I alpinnæringa jubler vi over at Norge er det alpinlandet i Europa som har klart seg aller best denne vintersesongen, sier leder i Alpinanleggenes Landsforening, Andreas Rødven, til Nationen.
Februar og mars ble knallmåneder for den norske alpinnæringen, med en vekst på henholdsvis 8 og 11 prosent i forhold til fjorårssesongen. Dårlig påskevær førte imidlertid til nedgang i april.
Ifølge Rødven vil norske alpinanlegg denne sesongen ha en totalomsetning på rundt 1 milliard kroner, inkludert salg av mat, drikke, skiutleie og skiskole.
Alpinnæringens årsmøte til helgen skal blant annet snakke om hvordan alpinbakkene kan benyttes til sommeraktiviteter. I Nord-Amerika og Mellom-Europa er terrengsykling på full fart inn i alpinbakkene. Dette vil være tema på årsmøtet her hjemme, ifølge Rødven. (©NTB)