Det er Justisdepartementet i samarbeid med Sjøfartsdirektoratet som skal gjennomføre nyordningen. I dag kan alle over 16 år føre fartøyer helt opp til 15 meter uten å ha noen form for opplæring eller erfaring.
Statssekretær Terje Moland Pedersen (Ap) i Justisdepartementet sier til NTB at det ikke er avklart om endringen krever ny lovgiving eller om det kan gjennomføres en ordning med krav til båtsertifikat ved å endre gjeldende forskrifter.
– Vi samarbeider nært med forskjellige båtforeninger om dette spørsmålet og skal i nær fremtid ha et møte der erfaringene etter årets ulykkessommer blir drøftet, sier statssekretæren.Han sier det da også vil være aktuelt å diskutere hvilke kriterier som skal avgjøre om en båt er sertifikatpliktig.

Størrelse og fart

Generalsekretær Jan H. Syvertsen i Kongelig Norsk Båtforbund sier han nå er overbevist om at lovendringen vil komme.
– Vi har arbeidet i årevis opp mot det politiske miljø for å få denne saken gjennom i Stortinget. Under den forrige regjering fremmet Svein Roald Hansen (Ap) et Dokument åtte-forslag om å gjøre båtførerprøven obligatorisk, men regjeringen var ikke beredt til å gå videre med saken, sier Syvertsen.
Nå er han trygg på at den nye regjeringen vil gjennomføre Hansens forslag.
– Vi vet ikke hvilke kriterier som regjeringen legger til grunn, men fra vår side er saken klar. Vi mener alle fartøy som enten er over åtte meter, har en motor med mer enn 34 hestekrefter eller gjør en fart på mer enn 15 knop skal være sertifikatpliktige, sier Syvertsen.

1. juni 2007

Generalsekretæren regner med at nyordningen skal tre i kraft senest den 1. juni 2007 slik at båtfolket kan gå en tryggere sommer i møte neste år.
Statssekretær Moland Pedersen vil ikke binde seg til kriteriene ennå og heller ikke gi noen dato for innføringen av sertifikatplikt.
– Det jeg kan bekrefte er at vi alle ønsker en tryggere sommer neste år og at fart, motorstyrke og fartøystørrelse vil inngå i kriteriene, sier statssekretæren.
Han understreker at overgangen fra frivillig båtførerprøve til pliktig sertifikat må gjennomføres på en lempelig måte slik at folk med småbåter ikke blir forhindret fra å bruke dem neste sesong fordi de ikke har fått sertifikat. Hvilke overgangsordninger som kan bli aktuelle, vil han foreløpig ikke gå inn på.
– Vi møter i nær fremtid båtfolkets organisasjoner til et evalueringsmøte. Etter det vil mye være avklart, sier han. (©NTB)