Det er 9. året med vekst for Norges største friluftslivsorganisasjon, men økningen i år har vært spesiell stor.

-          Det er fantastisk med en slik vekst, særlig når vi tar i betraktning at det har vært en sommer med en del dårlig vær. Det bekrefter den frilutftslivstrenden vi har sett over flere år. Folk ønsker å oppleve mer naturopplevelser i Norge, vi ser også at både småbarnsfamilier og ungdom søker ferieformer der de selv kan være aktive og få brukt kroppen.

Stavanger i tet
Av alle DNTs 55 lokale turistforeninger er det Stavanger turistforening som har rekruttert flest enkeltmedlemmer med 1031 nye, de øvrige ”store” har følgende gode tall: DNT Oslo og Omegn har fått 848 nye medlemmer, Bergen turlag 723 og Trondheim Turistforening har fått 317 nye medlemmer.

Populære pakketurer
DNT melder at de har hatt rundt 300 000 deltakere på sine nærmere 10 000 organiserte turer, kurs og arrangementer i år. Det har de siste årene kommet mange nye spennende turkonsepter. Generalsekretær Devold påpeker at DNT fokuserer på fire byggesteiner i sitt opplevelsesprodukt: Aktiviteter, naturopplevelser, lokal kultur og lokal mat.

-          Det er få som velger reisemål av hensyn til maten alene, kulturen alene eller for den del vandreturen alene. En ekte norsk ferieopplevelse må inneholde alt, og aktørene må derfor promotere hverandre og i langt større grad vektlegge helhetsopplevelsen av det som er ekte og tradisjonsrikt ute i Norge, sier generalsekretær i DNT, Kristin Krohn Devold.

DNT ønsker i årene fremover styrke samarbeidet med aktørene innen grønt reiseliv og lage gode kombinasjonspakker. DNT fremmer og samarbeider allerede med det lokale kulturtilbudet og kulturgardane i Gudbrandsdalen, Norsk Bygdeturisme og Gardsmat, Norges Bondelag og De Historiske Hotellene. DNT har et meget fruktbart samarbeid med Landbruksmyndighetene for å få frem nisjeprodusenter for lokalmat som viktig tilleggsnæring i distrikts-Norge.

-          Vi er glade for at norske myndigheter har fått øynene opp for de unike verdier det grønne reiselivet representerer for Norge. DNT har siden 1868 arbeidet for å få folk ut på tur og vi mener dette nisjeproduktet er noe av det mest verdifulle Norge kan tilby besøkende fra verden rundt, avslutter Kristin Krohn Devold.

Kilde: DNT