67-åringen ble meldt savnet etter at han ikke nådde Gjesvær som avslutning på første etappe. Det ble lett etter mannen med kystvaktfartøy, redningsskøyte og et Sea King redningshelikopter siden søndag kveld, til han ble funnet ca. 11 sjømil øst for Nordkapp tirsdag morgen klokken 5.30. Han ble funnet fastbundet til kjølen av båten sin, iført redningsvest.
Godt vær
Hovedredningssentralen i Bodø opplyser til NTB at det er sterk strøm i området, men at værforholdene var gode.
– Årsaken til forliset er det for tidlig å si noe om, men det er på det rene at båten nærmest var knust til pinneved, og at Horntvedt hadde bundet seg fast til vrakrestene for å holde seg flytende. Om båten har blitt slengt mot land, eller om noe eller noen har råket borti han, blir gjetninger, sier assisterende redningsleder Bente Stjernholm Dalene ved Hovedredningssentralen i Bodø.
Lensmann Per Dyrstad på Nordkapp har ingen tro på at båten har blitt rent i senk av andre båter, og mener færingen har blitt tatt av den tunge sjøen og den sterke strømmen som er rundt Nordkapp.
– Uten motorkraft har du ikke sjanse til å komme deg ut av den strømmen, og du blir dratt imot land. Det finnes heller ikke annen båttrafikk så nær land, sier Dyrstad til NTB.
Ikke plass
Richard Horntvedt startet søndag morgen på roturen fra Nordkapp til Lindesnes i sin tro kopi av en færing fra 1850. Planen var å bruke 90 dager på turen med etapper på 16 sjømil hver dag.
67-åringen har helt siden guttedagene vært opptatt av roing og kystkultur og har blant annet vært leder av Romsdals kystlag i mange år.
I et intervju med Romsdals Budstikke før starten på ferden avslørte Horntvedt at han ikke hadde plass til verken redningsflåte eller overlevingsdrakt om bord i færingen. Med seg hadde han en mobiltelefon, satellittnavigasjonsutstyr og en redningsvest. (©NTB)