Det er noen av hovedpunktene i forslaget til ny lov om motorferdsel i utmark som Direktoratet for naturforvaltning (DN) mandag overleverte Miljøverndepartementet.
– Lovverket for motorferdsel i utmark må bli enklere å forstå, gråsoner må fjernes, og det må ryddes opp i kommunenes sprikende dispensasjonspraksis, sier direktør Janne Sollie i direktoratet.
Til NTB sier hun at lovutkastet vil bli politisk behandlet og trolig tidligst kan bli lov på vårparten neste år.

Fornøyd
Det var lite skepsis å høre i salen da Sollie mandag presenterte innstillingen til ny lov på en konferanse arrangert av Samarbeidsrådet for Naturvernsaker i Oslo mandag.
– Vi er veldig godt fornøyd med forslaget som nå foreligger, og tror at det på lengre sikt kan få ned den motoriserte ferdselen i utmarka, sier Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken til NTB.
Han er spesielt godt fornøyd med at direktoratet har tatt hensyn til innspill i høringsprosessen. Naturvernforbundet ba om en viss oppmykning for folk med varig funksjonshemning. Det ser det ut til at direktoratet har imøtekommet.
– Vi er også fornøyd med at det legges opp til en restriktiv holdning. For spørreundersøkelser viser klart at det store flertall av oss ikke ønsker en motorisering av utmarka, sier Haltbrekken.
Også Leif Agnar Ellevset i Norges Motorsportforbund syns «forslaget beveger seg i riktig retning».
– Jeg syns det er positivt at alle kommunene nå skal få egne motorferdselsplaner.
– Ikke kroken på døra for norsk motorsport i utmark?
– På ingen måte. For oss ser jeg en åpning for kommunale motorsportsanlegg. I tillegg er det også gitt en åpning for nasjonale motorsportsanlegg.

– Kverker bransjen
Ikke alle er like fornøyd. Snøscooterimportørenes Forening ser mørke skyer i horisonten:
– Hvis forslaget blir gjennomført, vil det ta kverken på en livskraftig bransje, som faktisk også er nødvendig til nyttebruk som politi, ambulanse, redningsoperasjoner og elverk. Lokale forhandlere vil forsvinne, og dermed vil disse viktige samfunnsinteressene ikke få noe sted å reparere kjøretøyene sine, sier Arve Lønnum, importørforeningens sekretær, til NTB.
– Jeg syns det vitner om at de ikke vet hva en moderne snøskuter er for noe, og hvor godt det går an å organisere kjøring uten at det går på bekostning av natur- og miljøkvaliteter, sier Lønnum
Gjennom NTB inviterer han direktoratets «saksordfører» Janne Sollie med på en snøskutertur i Guds frie natur for selv å sanne hans ord.
– Men det må bli i Sverige. Her er det jo ikke lov, sier han.

Samfunnsnytte
I forslaget til ny lov heter det blant annet at motorferdsel som har klar samfunnsnytte, og transport av materiell og utstyr, fortsatt skal være tillatt.
Men direktoratet vil i betydelig grad stramme inn kommunenes muligheter til å gi dispensasjon. I dag blir 90 prosent av søknadene innvilget. Også kontrollmulighetene styrkes.
DN vil legge til rette for avkriminalisering av mindre alvorlige overtredelser av loven og en skjerping av sanksjonene for de alvorlige overtredelsene.
– Mange bygger store hytter langt inne i fjellheimen og trenger transport?
– Hytter langt utenfor brøytet bilvei er egentlig en uting. Men vi legger opp til at kommunene nå skal etablere leiekjøringsordninger. Iallfall må de gjøre det for nye hytteområder. Vi vil ikke tillate at alle kjøper sin egen skuter, sier Janne Sollie til NTB.