Nå er det nok at bare det første budet fra hver budgiver er skriftlig. Deretter holder det med telefonisk kommunikasjon. Ideen som finansministeren nå har valgt å gjøre noe med, ble lansert av finanstilsynet i fjor. Grunnen var at det er vanskelig å kontrollere når selgeren eller noen av budgiverne klager på meglere og hevder at ting ikke har gått riktig for seg. Slike klager er det blitt stadig flere av.

Sikrer dokumentasjon i ettertid

Finanstilsynet foreslo for finansministeren at alle bud, også budforhøyelser, i tillegg til selgerens avslag eller aksept, må gis skriftlig til megleren. De ønsker også at meglerens opplysninger til dem som har vist interesse for eiendommen, også skal være skriftlige. I tillegg kreves det at budgiverne må legitimere seg overfor megleren. Hensikten med dette er å motvirke faren for fiktive bud. Hvis det går som finanstilsynet og finansministeren ønsker, vil det bli enklere å dokumentere kommunikasjonen i ettertid.

Elektronisk kommunikasjon

Skriftlig kommunikasjon trenger nok neppe å være brev. Det antydes heller e-post og tekstmeldinger. Elektronisk budgivning ved bruk av BankID er også et alternativ. Og i disse appe-tider er det ikke usannsynlig at det kan komme noe på den fronten også.

Hva med prisene?

Så gjenstår det å se om prisnivået på hytter og hus synker når tempoet i budrundene trolig vil gå noe ned, i takt med adrenalinnivået i blodet.