Bildet over: Holger Wiertzema (fra venstre) og Jon Persson fra Högskolan i Dalarna har laget solcellesystemet til båten. Jonas S. Johnsgård (t.h.) ved Johnsgård turistsenter er stolt av å kunne tilby gjestene dette miljøvennlige båtalternativet.

– Det blir spennende å få båten på vannet og å kunne tilby den til gjestene. Dette er jo et miljøvennlig alternativ, sier daglig leder ved Johnsgår turistsenter Jan Ole Johnsgård til avisa Østlendingen.

Han sier at dette blir Norges eneste solcelledrevne båt, og håper at den vil fenge turistene som besøker Engerdal. Blant gjestene, tror han tyske turister vil ha størst interesse for den.

– Vi har mange tyske gjester, og for den gruppa vil det nok være et pluss at vi har en slik båt til utleie fremfor en besninsmotor. Tyskere er mer miljøbevisste enn nordmenn, hevder Johnsgård.

Han er også ganske sikker på at dette vil vekke oppsyn - både lokalt og kanskje også nasjonalt. – Folk vil lure på hva dette er for noe, denne farkosten som har fire solcellepanel foran.

Les også: Robåter for enda mer hytteglede

Kart_Femund

Norsk-svensk prosjekt

Studenten Holger Wiertzema, som går Environmental Engineering på - og Jon Persson som jobber ved Högskolan i Dalarna har jobbet med prosjektering og bygging av båten. Disse vil også ta del i prøveturen og åpningen i morgen.

– Det er laget en lignende solcelledrevet båt i sverige tidligere, og de har fått mange gode tilbakemeldinger, sier Johnsgård.

Han forklarer at det er gjennom det norsk-svenske entreprenørprosjektet Interreg at Johnsgård turistsenter har fått sjansen til å få kjøpe nyvinningen, som da altså innvies på Femunden i morgen. Men selv om Johnsen mener prosjektet er spennende, legger han ikke fingrene imellom, og hevder at han synes det er dyrt.

– Systemet koster til sammen med batteri og alt nødvendig utstyr rundt 40.000,- kroner.

Les også: Nå betjener han hyttefolk hele året

– Ypperlig for koseturer

Johnsgård forklarer at den 15-fots båten som blir påbygget ikke er laget for å gå fort, og at den heller ikke med solcellemotoren vil bli noe racer på vannet. Han vet ikke hvor høy fart båten kan komme oppi med den solcelledrevne motoren, og vet heller ikke hvor kraftige motorer det er mulig å lage med denne typen teknologi.

– Dette er ingen fartsbåt, det er en fiskebåt. Båten er i seg selv ikke laget for å gå fort, men er ypperlig for koseturer på sjøen og for å fiske, sier han.

Johnsgård opplyser at den miljøvennlige båten er turistsenterets for odel og eie.

– Og vi kommer til å bruke den så lenge den virker, noe vi håper at den vil gjøre mange år fremover, avslutter han.

KLIKK HER FOR Å KOMME TIL HYTTEAVISENS FACEBOOK-SIDE