I mer enn en uke har Jaguar Range Rover fløyet inn biljournalister fra alle verdenshjørner for at de skal prøvekjøre fabrikkens nye modeller i Romsdal. Mens hytteveier er lite egnet for konsernets nye Jaguar-modeller, bør Range Rover passe desto bedre. 

IMG_9477
Range Rover har avtalt å få bruke en gammel fjellvei og en mer moderne hyttevei til deler av testopplegget.

- En god avtale

For at opplevelsen av å kjøre i krevende terreng skal bli så autentisk som mulig, har bilprodusenten inngått avtale med blant andre en grunneier og en hytteeierforening i Nesset i Romsdal.

- Vi kan ikke si annet enn at vi fikk en god avtale med dem for at de kan låne veien de tre ukene testperioden tar, forteller en fornøyd representant for hytteeierforeningen.

5C7A7618
Frode Meringdal har bygget den spektakulære hytta på den fraflyttede slektsgården ved Eikesdalsvatnet.

Lunsj i spektakulære omgivelser

Mindre fornøyd er neppe hytteeier Frode Meringdal. Bilfabrikken har nemlig leid den nye fritidsboligen hans på slektsgården i Meringdalen – bare noen få meter fra Eikesdalsvatnet – hvor testteamene hver dag får servert lunsj i svært spektakulære omgivelser. Hytteeieren skal i utgangspunktret ikke ha vært spesielt lysten på utleie, men bilprodusenten var så sugen på å få tilgang til stedet, at de skal ha lagt fram et nærmest uimotståelig tilbud. 

Hytta er på 140 kvadratmeter – ”mer spesiell enn den er stor”, uttalte han til Romsdals Budstikke for en tid siden. Nettopp det tiltalte nok også tilretteleggerne av dette gigantiske arrangementet, som fører tre hundre journalister til nordvestlandet.

Molde-arkitekter bak

Meringdal startet noen år siden firmaet Presens sammen med sin onkel, den kjente norsk-amerikanske gründeren Fred Kavli. Kavli som nå er død, kom fra nabobygda Eresfjord. Da Presens ble solgt til General Electric for fire år siden, var prisen 250 millioner kroner, hvorav Meringdal gikk ut med det meste av salgssummen.

Hytta er tegnet av Vatne Arkitektkontor i Molde. Tegningene av hytta kan du se her.