I løpet av første kvartal neste år skal klagenemnda være på plass. Da får forbrukerne for første gang en reell mulighet til å klage på snekkere, rørleggere, murere og andre håndverkere som de mener ikke gjør jobben sin, skriver Bergens Tidende.
Forbrukerrådet mottok i 2003 til sammen 2.593 telefonsamtaler fra folk som var misfornøyd med håndverkere. I fjor var antallet hele 4.148. Det tilsvarer en økning på vel 60 prosent.
Samtidig mottok Forbrukerrådet 128 skriftlige klager i 2004. Året etter var antallet økt til 191 klager, en oppgang på nesten 50 prosent.
Underdirektør Roger Helde i Forbrukerrådet sier klager på håndverkertjenester har vært et stadig økende problem de siste årene.
– Vi ser et stort behov for et klageorgan som kan løse tvister raskt og effektivt. Saksbehandlingstiden skal være kortere enn i Forbrukertvistutvalget, der det tar omtrent et halvt år å få behandlet en sak. I tillegg er det en klar fordel med sakkyndige medlemmer i nemnda, sier Helde.
Den nye klagenemnda skal behandle klager på bruktboliger. Klager på nybygg og fritidsboliger kan ikke rettes til nemnda.
Nemnda etableres i samarbeid med bransjeorganisasjonene. Den vil ha to medlemmer fra entreprenørene, to fra Forbrukerrådet og en uavhengig leder. (©NTB)