For sjette året på rad har nordmenns holdninger og atferd i natur- og miljøvernspørsmål blitt kartlagt. I år, som i fjor, kom DNT best ut med høyest tillit og den sterkeste posisjonen totalt sett blant andre organisasjoner som Bellona, Naturvernforbundet, WWF etc.

- Dette er et resultat vi er veldig glade og stolte over. Det viser at folk ser på DNT som en seriøs organisasjon og at de setter pris på den jobben vi gjør med å tilrettelegge for turopplevelser i skog og fjell, sier Kristin Krohn Devold, generalsekretær i DNT.

Høy interesse for friluftsliv
Krohn Devold legger ikke bare vekt på folks tillit til DNT, men også at folks interesse for friluftsliv er høy.

- I følge undersøkelsen er 84% interessert i friluftsliv og aktiviteter ute i naturen. I tillegg sier 7 av 10 at de ønsker å være mer ute. Folk er i enda større grad opptatt av frisk luft og det velvære naturopplevelser gir. At så mange som 7,5% av befolkningen kunne tenke seg å bli medlem hos oss gir oss noe å strekke oss etter denne sommeren, sier en fonøyd Krohn Devold.

Mest besøk på DNTs hjemmesider
Nettsidene til Turistforeningen scorer også høyest og DNT er dermed den friluftsorganisasjonen med de mest besøkte hjemmesidene. I følge undersøkelsen har DNT lykkes i å tiltrekke seg nye segmenter og ligger et godt stykke foran nummer to på listen som er Norges Jeger og Fiskeforbund. Nummer tre er Bellona.

Last ned hele undersøkelsen her (.ppt - 997KB)