I det nye forslaget til regelverk for motorferdsel i utmark og vassdrag pålegges kommunene å lage nye motorferdselsplaner i løpet av to år. Her skal kommunene avgjøre hvilke trasseer som skal åpnes for samfunnsmessig motorferdsel og hvilke områder som skal skånes.
Opprydding
– Vårt utgangspunkt har vært at det trengs en opprydding i regelverket for motorferdsel. Det gjeldende regelverket har vært for lite oversiktlig, og lovteksten har vært for lite detaljert. Begge deler har ført til ulik praktisering fra kommune til kommune. Gjennom en opprydding og klargjøring har DN ønsket å fjerne gråsoner og gi mindre rom for tolkning, sier direktør Janne Sollie.

Dispensasjoner
Fylkesmennene skal fortsatt få lov til å gi dispensasjoner for fritidskjøring til enkelte grupper som varig bevegelseshemmede eller gruppeturer for eldre. Særordningene for fritidskjøring i Nord-Troms og Finnmark skal opprettholdes inntil videre, men målet er å redusere fritidskjøring også i disse fylkene.
Utgangspunktet i de nye reglene er at motorferdselen i utmark skal ha samfunnsnytte. I høringsforslaget lister DN opp eksempler på samfunnsnyttig utmarkskjøring. Dette gjeldet blant annet fellesoppgaver som politi, redningstjeneste, tradisjonelt jordbruk, skogbruk og reindrift.

Ny næring
DN ønsker at mest mulig av den motoriserte ferdselen med snøskuter skal skje ved leiekjøring. I høringsforslaget lanserer direktoratet leiekjøring som en ny næring. Slik kan for eksempel hytteeiere kunne hyre inn en registrert leiekjører for å frakte varer til hytta si.
Forslaget er nå sendt ut på høring med svarfrist 15. oktober. (©NTB)