Bildet over: Reguleringsplanarbeidet for ny E6 gjennom Ringsaker som måler 24 kilometer er i gang. Pr dags dato er det planlagt tre bomstasjoner her. I tillegg kan det komme bomstasjoner på sideveger. Kart: Statens vegvesen

Statens vegvesen er i gang med planarbeid til ny E6 gjennom Ringsaker. Per dags dato er det planlagt tre bomstasjoner på E6 i Ringsaker. En på Bergshøgda og en før den ny Mjøsbrua. Den tredje et sted imellom de to. Endelig plassering av bommer kan bli endret gjennom utredning, skriver Ringsakers Blad

– Konsekvenser ved lekkasjer av trafikk til lokalvegnettet inngår i vurderingen og vil påvirke plassering av bomstasjoner på E6 og på lokalveger, sier kommunikasjonsrådgiver Einar Søberg i Statens vegvesen.

LES OGSÅ: Nå blir du snittmålt på vei til hytta

Han forteller bomstasjon på lokalvegen kan være med å avgjøre skjebnen til Økelsrudkrysset. Et kryss som fortsatt står i fare for å bli lagt ned i en slik sammenheng.

Fem bomstasjoner?

Tidligere er det meldt at det kan komme bomstasjon inn til Brumunddal. Om det blir bom på Rudshøgda er det også aktuelt med bom på sideveger mellom Moelv og Brumunddal.

– Det vi kan si er at det i samarbeid med kommunen bli arbeidet med trafikksikkerhet på sideveger parallelt med E6. Bom på E6 kan føre til økt trafikk på sideveger. Prisen for kjøring gjennom bomstasjoner er det også for tidlig å si noe om:

– Pågående utredning vil gi et foreløpig svar på hva det vil koste å kjøre gjennom bomstasjonene. Før Åkersvika Finansieringen for utbyggingen av de 24 kilometerne med ny E6 vil altså foregå gjennom statlig støtte og bompenger.

Søberg understrekes at videre arbeid søker å finne gode løsninger.

– Det jobbes mye for at det ikke skal påvirke lokalbefolkningen og pendlere negativt. Men det er samtidig slik at dette er en virkelighet de som bruker nye veger må forholde seg til.

Klar i 2016

Om løsninger forbi E6 for Åkersvika lar vente på seg kan det være at strekningen gjennom Ringsaker blir bygd ut før vegen forbi Hamar.

– Det kan bli slik. Kommuneplan forbi Åkersvika er ikke avklart. Den ligger fortsatt i Miljøverndepartementet. Kommuneplan gjennom Ringsaker er klar, og dermed kan det ende med at Ringsaker kommer i gang før Åkersvika, avslutter Søberg.

Om alt går etter planen og vegstrekningen prioriteres i Nasjonal Transportplan kan E6 gjennom Ringsaker står klar i 2016.

Klikk her for å gå til Hytteavisens Facebook-side