Bildet over: Tore Bjørnstad og selskapet Hyttelivmessen AS utfordrer Norsk Hytteliv på Hellerudsletta.

- Interessen fra utstillerne er gledelig stor. Sentrale aktører i hyttelivsbransjen har allerede booket utstillingsplass, forteller Tore Bjørnstad i en pressemelding. Hans nystartede selskap skal samarbeide med Idébladet Hytteliv om å arrangere Hyttelivmessen. Tidsmessig samkjøres den med Villmarksmessen og Hagemessen. Det betyr tre store messer samtidig i lokalene til Norges Varemesse på Lillestrøm - en kombinasjon Bjørnstad anser som en suksessoppskrift.

Komplett tilbud

- Hyttefolk er friluftsfolk. De liker jakt, fiske og friluftsliv i sin allminnelighet. Villmarksmessens store publikum er ofte også orientert mot hytter og hytteliv. Derfor tror jeg dette kommer til å bli det mest komplette tilbudet til hytte- og friluftsfolk som noen gang er arrangert her til lands, sier Bjørnstad. Hyttelivmessen 2011 varer fra 7. til 10. april.

I tillegg til lokalene på Lillestrøm, har flere kjente hytteleverandører visningshytter på området til Norges Varemesse. Mellom varemessen og Norsk Hyttesenter, den permanente hytteutstillingen med 19 hytter rett bak hallene på Hellerudsletta, blir det satt opp transport under Hyttelivmessen.

Fortsetter med Norsk Hytteliv

- Vi har holdt på med Norsk Hytteliv i en 15-års tid, og vi kommer til å fortsette, sier Rune Østby Hansen, messe- og prosjektdirektør i Exporama Senteret. Norsk Hytteliv har i årevis samarbeidet med Idébladet Hytteliv, men Hansen har ikke offisielt fått høre fra bladet at de har skiftet samarbeidspartner. Han forteller om flere påmeldte til neste års utgave av Norsk Hytteliv på Hellerudsletta.

- Vi får nye påmeldinger fra utstillere som er godt fornøyde med vårt konsept. Vår kombinasjon med Norsk Hyttesenter er også svært god, sier Hansen.

- Vil skape forvirring

Roar Østby Hansen er overrasket over at Bjørnstad og hans samarbeidspartnere bruker navnet Hyttelivmessen.

- Norsk Hytteliv har i årevis vært kjent som hyttelivsmessen. Det er tydelig at noen prøver å skape forvirring her, sier Hansen. Han understreker at Exporama Senteret eier messenavnet Norsk Hytteliv, og ikke har noen planer om å skifte navn, ei heller om samarbeidet med Idébladet Hytteliv er historie.

- Norges varemesse har også tidligere forsøkt å kopiere våre konsepter. Når noen har suksess med noe, vil andre forsøke det samme. Sånn er markedet, sier han. Norsk Hytteliv arrangeres årlig. I tillegg arrangeres en messe i Trondheim annethvert år.

Tore Bjørnstad tilbakeviser Hansens kritikk slik:

- Hyttelivmessen ble arrangert på Inforamasenteret i Sandvika på 90-tallet. Norges Varemesse kjøpte alle messene på Inforama av Olav Thon i 1998, også messen og navnet Hyttelivmessen. Navnevalget er da veldig naturlig for oss som er glade i tradisjoner, sier han.

Redaktør Turid Røste i Hytteliv bekrefter for øvrig overfor Hytteavisen at samarbeidet med Exporama er avsluttet, og at bladet fra og med 2011 er medarrangør for Hyttelivmessen AS i lokalene til Norges Varemesse på Lillestrøm.

Avis-gründer

Tore Bjørnstad, daglig leder i nystiftede Hyttelivmessen AS, har en lang fartstid i hyttebransjen, og har jobbet med salg hos flere aktører. For fire år siden grunnla han Infoprodukter AS, selskapet som utgir Hytteavisen.no. Edda Media kjøpte så dette selskapet av Bjørnstad og hans partner Robert Dal for et par år siden, og nylig sluttet Bjørnstad i Infoprodukter.

Jan Erik Hvidsten, som har bakgrunn fra flere av Edda Medias lokalaviser som journalist, redaktør og daglig leder, tok ved årsskiftet over ledelsen av selskapet.