Alle de seks ferjene mellom Oslo og Nesodden blir tatt ut i streik, og dermed blir mellom 9.000 og 10.000 daglige passasjerer med Nesoddenferjene tvunget til å kjøre rundt Bunnefjorden.

Tre hurtigruter

I tillegg til at nye ferjer og hurtigbåter i ni fylker rammes av streiken, vil tre hurtigruter bli tatt ut av trafikk. Streiken kommer dermed ubeleilig for rundreisepassasjerer og andre som er underveis eller har bestilt billett på hurtigrutene fra søndag. De tre hurtigrutene er M/S «Nordkapp», M/S «Lofoten» og M/S «Trollfjord».
I tillegg blir flere ferjer, hurtigbåter og bruksbåter omfattet av streiken, til sammen 18 nye fartøyer i ni fylker. Dermed er 55 ferjer og andre fartøyer langs hele kysten i streik fra natt til søndag.
Blant de nye, sterkt trafikkerte sambandene som er tatt ut er det sentrale ferjesambandet Halsa-Kanestraum på E39 mellom Molde og Trondheim, der en av to ferjer blir tatt ut.
Sjøoffiserene har allerede klar planen for en tredje utvidelse av streiken, dersom det blir nødvendig.

Oslo-Nesodden

På strekningen mellom Oslo og Nesodden blir ferjene M/S «Dronningen», M/S «Prinsen» og M/S «Bamse Brakar» tatt ut i tillegg til de tre ferjene som allerede er ute. Dermed er samtlige seks ferjer på dette sambandet i streik. Folk på Nesodden har ikke andre valg enn å legge turen rundt Bunnefjorden når de skal på jobb.
- Med køene i trafikken blir dette en tur som tar godt over en time om morgenen og ettermiddagen, sier administrerende direktør i Nesoddenbåtene, Petter Skou, til NTB.
Og han legger til at det ikke blir mindre køer av at de mellom 9.000 og 10.000 passasjerene som daglig reiser med Nesoddenbåtene blir henvist til buss eller bil.
…quot; Som rederi kan vi ikke gjøre annet enn å ta de tre siste båtene ut av trafikk fra lørdag kveld, dersom streiken vedvarer. I tillegg sender vi ut permisjonsvarsel til de ansatte som ikke omfattes av streiken, sier Skou.

- Ikke verre

Sjøoffiserenes forhandlingsleder, Asbjørn Furnes, mener at det ikke kan være verre å kjøre de fem milene rundt Bunnefjorden enn å kjøre rundt andre fjorder i Norge.
-  At vi har tatt alle ferjene ut rammer tredjeperson, men gjør ikke ubotelig skade. En av årsakene til at Nesoddenferjene blir tatt ut i streik fra lørdag, er at kapasitetsmangelen forårsaket tilløp til slåsskamp på kaiene. Folk ville sikre seg en plass. Våre tillitsvalgte rådet oss til å ta de tre siste båtene ut, forteller han.
Furnes sier at det verken har vært uformell eller formell kontakt med motparten, Rederienes Landsforening, det siste døgnet. Dermed er det lite som tyder på en snarlig slutt på streiken. Dette bekrefter også administrerende direktør Harald Thomassen i Rederienes Landsforening overfor NTB.
Thomassen mener at utvidelsen av streiken rammer folk på Nesodden for hardt, og at Sjøoffiserene ved å ta ut samtlige seks båter i dette sambandet gjør det veldig vanskelig for tredjeperson. Thomassen sier at det så langt ikke har vært grunnlag for Rederienes Landsforening å ta initiativet til nye samtaler med sjøoffiserene.
- Det har heller ikke kommet noen utspill andre veien, men Norsk Sjøoffisersforbund er hjertelig velkommen til å ta kontakt, sier han.

Fem dispensasjonssøknader

Rederienes Landsforening har hatt fem dispensasjonssøknader til behandling. To gjaldt beredskapsferjer i Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal. Disse søknadene er løst i samarbeid med rederiene.
To andre søknader gjaldt samband til Statoils og Hydros oljeterminaler på Sture og Mongstad. Disse ble ikke innvilget, med henvisning til at liv og helse ikke sto på spill.
Den femte søknaden gjelder bygda Sørfjorden i Rødøy i Nordland med sine knapt 40 innbyggere som har vært uten offentlig samband med omverden. Sjøoffiserene sa ja til dispensasjon, Rederienes Landsforening sa nei med henvisning til liv og helse. I stedet ble ordføreren anbefalt å sette opp en kommunal båtforbindelse.
- Sjøoffiserene har åpenbart ikke skjønt konsekvensen ved å ta ut sambandet til Rødøy i streik. Når det først er gjort, er det ikke slik at dette ensidig kan trekkes tilbake. I så fall må det dokumenteres fare for liv og helse. Derimot er det ingenting til hinder for at kommunen kan sette opp en egen båtforbindelse, slik situasjonen står, sier Thomassen. (©NTB)