I 2005 skjedde hver femte trafikkulykke under vanskelige kjøreforhold. Vegdirektoratet mener bilistene ikke lenger skal få kjøre på såpeglatte veier på eget ansvar.
– I fremtiden må vi sammen med politiet være mer aktive i denne vurderingen. For å spare liv og helse kan det derfor bli aktuelt å stenge hovedveier, sier seksjonsleder Tor-Sverre Thomassen i Vegdirektoratet til Aftenposten. Thomassen er leder for vei- og ferjeforvaltningen.
Klimaendringer og hyppigheten av ekstreme værforhold avgjør hvor ofte om det kan bli aktuelt å stenge veiene. Dersom det ofte er dårlig vær og føre på en veistrekning kan det forsvare høyere beredskap, som igjen betyr at muligheten for å holde veien åpen er større.
Statens Havarikommisjon for Transport har stengt hovedveier to ganger i år på grunn av føreforholdene.
– Norske veier burde vært stengt mye oftere enn det som er tilfellet. Det kunne ha spart liv, sier underdirektør og ansvarlig for flyplassavdelingen i Luftfartstilsynet, Jan Harald Buknotten til avisen.
Han forteller at forhold som bilister ofte møter på veiene, ville ført til umiddelbar stenging av en rullebane. (©NTB)