©Bildebase.no
Dette mener både Redningsselskapet og deler av forsikringsbransjen, som nå unisont advarer folk mot å stole for mye på de elektroniske sjøkartene om bord i båtene sine.

– Så sent som lørdag opplevde vi at en kabincruiser i millionklassen med alt mulig slags utstyr, gikk på grunn på et åpenbart skjær i Oslofjorden, forteller informasjonssjef Ingvar Johnsen i Redningsselskapet til Dagsavisen.


Mangler båtførerprøven
I fjor havarerte 5.375 fritidsbåter her til sjøs, vel 500 flere enn året før, ifølge Finansnæringens Hovedorganisasjon. Totalt ble det utbetalt 147 millioner kroner i skadeerstatning til eierne. I år vil tallene bli enda høyere, tror fagsjef Kurt Isak Undereidet i If Skadeforsikring.

– Vi tror at majoriteten av ulykkene skyldes feil bruk av utstyr, mangel på sjømannskap og høy fart. I dag er det ingen med respekt for seg selv som kjøper fritidsbåter som går saktere enn 40 knop. Men når du kjører så svinaktig fort må du også være god til å navigere, påpeker Undereidet.

Så flinke er bare de færreste. Ifølge Sjøfartsdirektoratet legger to millioner nordmenn ut på vannet hvert år.

– Men det er bare litt over 200.000 som har gjennomført båtførerprøven, påpeker underdirektør John Aicher.


Bare et supplement
Elektroniske kart og kartplottere kompenserer ikke for manglende sjømannskap, understreker Johnsen.

– Det vi erfarer er at folk er blitt mer uaktsomme som følge av dette utstyret. De følger med på skjermen, men ikke godt nok og så står de med ett på skvalpeskjæret de burde ha sett.

– De elektroniske kartene er bare ment som et supplerende hjelpemiddel. Navigeringen skal skje etter oppdaterte papirkart. Kartplotterne skal bare brukes til å stikke ut en kurs, og for å se hvor man har kjørt, supplerer Undereidet.

Det som gjør vondt verre, er at mange av båtførerne ikke vet hvordan de skal bruke dette utstyret.

– Vi erfarer at folk verken tar seg tid til, eller ønsker å sette seg så godt inn i bruken av de elektroniske sjøkartene og kartplotterne, selv om det ikke tar mer enn en halv time å gjøre dette, forteller Undereidet.


Farlig feilmargin
På de elektroniske sjøkartene blir båtens posisjon beregnet ut ifra satellittsignaler. Ifølge Undereidet har slikt utstyr en feilmargin på opp til ti meter. Han advarer også mot å stole fullt ut på kartplotterne når man kjører for fort.

– Enkelte kartplottere klarer ikke å oppdatere kartet raskt nok og viser feil posisjon. Derfor mister mange kontroll med hvor de er, og grunnstøter. Senk farten om du er i tvil om posisjonen, er hans oppfordring.

– Det er farlig å ferdes i fritidsbåt hvis du mangler nødvendig kunnskap, understreker Aicher i Sjøfartsdirektoratet.

I likhet med Redningsselskapet mener han at alle som skal ferdes på sjøen bør ha gjennomført båtførerprøven. (ANB)

Foto: Jan Olav Bollmann
www.bildebase.no