Det som skulle være en enkel oppgradering av peisen, endte nemlig med lekkasje og soppangrep. Etter at pipearbeidet ble ferdig i mars i år, begynte det nemlig å renne vann inn i stua.
Det er avisa GD som først omtalte saken.
Stormorken fyrte opp ovnen da han kom til hytta. Plutselig rant det fra tak og vegger. Han forteller til GD at han og kjæresten måtte bruke håndklær og bøtter for å tørke opp.
Den første takstmannen han hyret, mente vannet kom fra feilmontering av pipa og manglende tetting rundt pipefoten. Kostnaden med utbedring ble anslått til rundt 100.000 kroner.
![]() |
Vann har trukket inn en rekke steder. Foto: Privat |
Tre takstmenn – tre ulike svar
Takstmannen trakk sin rapport, men ble likevel brukt som kilde i forsikringsselskapets videre prosess. En ny rapporten ble utarbeidet - basert blant annet på telefonsamtaler med takstmannen og samtaler med en entrepenør, som ikke hadde sett skadene. Entreprenøren konkluderte med en takst på 150.000 kroner.
Stormorken mente skadene var langt mer omfattende og bestilte på eget initiativ en ny vurdering. Den andre takstmannen konkluderte med betydelig fukt og sopp i flere rom, og anslo erstatningsbehovet til 430.000 kroner.
Forsikringsselskapet Fremtind godtok ikke rapporten, og bestilte i stedet en egen, tredje vurdering – denne gangen uten befaring på stedet.
Den nye rapporten, basert på telefonsamtaler og eksisterende dokumentasjon, konkluderte med en sum på 150.000 kroner.
– Jeg må nesten bevise at vann renner nedover, sier Stormorken oppgitt til GD.
Fremtind har tilbudt et endelig oppgjør på 155.000 kroner og mener mange av skadene er kosmetiske og kan utbedres fra innsiden.
– En krevende prosess
For hytteeieren har prosessen vært både psykisk og økonomisk belastende.
– Jeg har elsket å være på hytta. Nå forbinder jeg stedet med søvnløse netter og sopp på veggene, sier han til avisa.
Advokatkostnadene har allerede passert 100.000 kroner.
Stormorken har varslet søksmål mot Fremtind. En rettssak kan bli kostbar for begge parter.
Forsikringsselskapets svar
Kommunikasjonssjef Anette Grønby Rein i Fremtind skriver til GD at saken fortsatt er under behandling, og at selskapet ikke kjenner seg igjen i påstander om trenering.
Hun bekrefter at Fremtind engasjerte den tredje takstmannen via selskapets avdeling for leverandøroppfølging, og understreker at vedkommende ikke tidligere har jobbet for selskapets saksbehandler.
Stormorken sier til hytteavisen.no at han opplever at Fremtind ikke bare trenerer saken men også snakker usant. Han er forberedt på at prosessen fortsatt vil trekke i langdrag.
– Jeg forstår ikke hvorfor forsikringsselskapet velger å lene seg på en rapport fra en takstmann som aldri har vært på stedet, sier han.
Hytteeieren innser at saken høst sannsynlig ender i rettssalen.