©bildebase.no
Det sier administrerende direktør Erlend Prytz i NORBOAT Norges Båtbransjeforbund til NTB.
Spørsmålet er aktualisert etter den tragiske ulykken i Drøbaksundet sist helg, da en motorsterk, flatbunnet gummibåt tørnet inn i et skjær, med fatale konsekvenser. Tre døde etter sammenstøtet, som sendte båten 30 meter innover grunnen. De øvrige fem ble skadd, tre av dem alvorlig.
Regjeringen arbeider med et lovforslag om obligatorisk sertifikat for å føre småbåter. Justisdepartementet, i samarbeid med Sjøfartsdirektoratet, skal gjennomføre nyordningen, som trolig trer i kraft allerede neste år.
I dag kan alle over 16 år føre fartøyer helt opp til 15 meter uten å ha noen form for opplæring eller erfaring.

Fartsgrense?

Direktør Erlend Prytz opplyser at bransjen selv nå jobber med å definere hva den mener er fornuftige mål og midler. Sertifikat og fartsgrenser i nærmere definert farvann er to mulige virkemidler.
– Det er klart at hastighet kommer inn i bildet, for eksempel kan en nærmere angitt fartsgrense i spesielle farvann vurderes. Men det kan også være en tanke å innføre en form for sertifikat for båter som kan kjøre over en viss hastighet eller med motor over en viss størrelse. Men jeg understreker at dette bare er foreløpige tanker, vi er ennå ikke ferdig med å utrede dette spørsmålet, sier båtbransjedirektøren.

Skolefag

Han sier at bransjen i en årrekke har arbeidet for bedre opplæring av fritidsbåtbrukere, blant annet har de forsøkt å få partiene på Stortinget med på å bringe opplæring inn i skolen. Foreløpig uten å lykkes. Kanskje er tiden inne til et nytt fremstøt?
NORBOAT ønsker en grundig utredning av sikkerheten i forbindelse med bruk av fritidsbåter, før en sertifikatordning eventuelt blir innført.
– Vi er ikke prinsipielt imot en sertifikatordning, men vi er opptatt av at virkemidlet ikke blir målet. Vi må være veldig klare på hva vi ønsker å oppnå, sier Prytz.
– Aktuelt å selge «båt med kurs»?
– Det er det for tidlig for meg å spekulere i. Det må eventuelt være opp til det enkelte medlem i bransjeforbundet. Vi vil iallfall anbefale opplæringsmateriell som allerede foreligger, utarbeidet av Sjøfartsdirektoratet, sier direktør Erlend Prytz.

Sjøen for alle

Også Sjøen for alle – Norges største båtmesse – legger vekt på sikkerhet til sjøs. I år kunne faktisk mange ta båtførerprøven på nett på messa på Lillestrøm.
– Vi har i mange år lagt vekt på sikkerhet, forebyggende arbeid og opplæring, Det skjer via det faste innslaget på messa, Sikkerhetstorget, der instanser som Redningsselskapet, Sjøfartsdirektoratet, brann- og politi deltar, sier messesjef Aud Høva til NTB.
Messa vil fortsette å fokusere på sikkerhet. Det siste årets ulykker har ikke gjort temaet mindre aktuelt.
– Sikkerhet på sjøen vil bli et sentralt tema som vi vil ta opp med båtbransjen før neste års Sjøen for alle, sier messesjef Aud Høva. (©NTB)

Bilde: www.bildebase.no