De fleste hyttebyggere avtaler lufttransport kanskje bare denne ene gangen i livet. Derfor er det lett å tråkke feil og sitte igjen med en vesentlig større regning og mer plunder enn nødvendig, sier Sogn. Selskapet hans, HeliWing AS, anbefaler derfor kunden å invitere piloten på uforpliktende befaring og rådslagning om gjennomføringen - før man avtaler og bestemmer noe som helst.

- Å frakte materialene for et tilbygg eller ei hytte på rundt 50 kvadratmeter koster 20.000-30.000 kroner pluss moms. Da skal ikke avstanden mellom lasteplass og hyttetomt være mer enn 1000 meter. Jeg har erfaring for at kunder har spart flere tusen kroner ved at vi sammen har kartlagt og diskutert alle forhold i forkant, forteller Sogn.

God planlegging

Tusenlappene flyr fort unna når helikopteret er i lufta. Derfor gjelder det å bruke tida effektivt: Dele oppmøtekosten med andre og kortest mulig avstand mellom lasteplass og hyttetomt er hovedparolen. Også andre forhold påvirker økonomien i et slikt transportoppdrag.

- Jeg anbefaler hytteeiere å organisere materialtransporten selv og spare penger på byggmesteren. Med god planlegging, er dette ingen heksekunst å gjennomføre. Et annet valg kunden har er om han skal velge å betale for hvert enkelt hiv, eller leie helikopteret på timebasis. Jeg mener hytteeiere er tjent med å betale for hvert enkelt løft til avtalt pris, mener Sogn.

- Da har både kunden og operatøren en felles interesse i å få oppdraget effektivt og raskt gjennomført.

Korrekt pakking

- Å pakke for helikoptertransport er vel i seg selv en kunst. Hvem gjør den jobben?

- Byggvareleverandørene er godt trenet på slike ting. Når de vet hvilken vekt det er snakk om per enhet, sørger de for korrekt pakking. Materialpakker pakkes med lik høyde og bredde. De vet også at visse paller er for svake til helikopterløft og må flyttes over på europaller, og hvordan for eksempel vinduer og dører skal pakkes. Er de usikre vet de hvor de skal ringe.

Selv om hytteeiere gjerne vil stille med dugnadsfolk, pleier HeliWing å ta med eget bakkemannskap, én til lasteplassen og én til mottaksplassen. Dermed kan dugnadsgjengen permitteres til kaffe og medbrakt niste mens lufttransportøren gjør jobben. Riktig organisert er flytransporten nesten å betrakte som et show med lastepilotene som cirkus artister.

- Vi har som regel med juniorpiloter til å ta seg av bakkeoppgavene. Her handler det om sikkerhet og da er det betryggende for alle parter at det er kompetente folk i alle ledd. På denne måten er det en fest og fryd å flytte 30 tonn bygningsmaterialer på en times tid, sier Sogn. Juniorpiloter på bakken kommer gjerne nyutdannet fra en av Europas største helikopterskoler, EHC AS på Torp flyplass. Bakketjeneste på last er en del av undervisningen.

Heli_John_Erik_Sogn_640x427
- Ta oss helikopterpiloter med på råd før du som hytteeier bestemmer deg for transporten, anbefaler John-Erik Sogn, pilot og daglig leder i HeliWing AS

Kartlegging av området

En stor del av planleggingen av en helikoptertransport ligger på pilot og operatør alene. Kartlegging av ledningsnett i området, vindretninger, tilstanden til lasteplass og landingsplass er obligatorisk. Likeså skal det sjekkes om det for eksempel er staller, minkfarmer eller sauehold i området. Slikt påkaller spesielle forholdsregler. Endelig må kunden sørge for de nødvendige tillatelser fra fylkesmannens miljøavdeling, eventuelt kommunen hvis området ligger utmark. Det samme gjelder tillatelse fra grunneier.

- Blir det mange diskusjoner om pris?

- Ja, det er ganske naturlig. Tenk deg for eksempel at kunden har målt avstanden mellom lasteplass og tomt til 990 meter og vet at en høyere pristariff inntrer over 1000 meter. Målingen kan være korrekt nok, men vi for vår del må også ta hensyn til flytraséen. Med last hengende under helikopteret har vi ikke lov å fly over hyttebebyggelse, eller steder hvor folk eller fe ferdes. Her må det tas høyde for at lasten i verste fall kan falle av. Blir det trøbbel med maskinen, må vi også umiddelbart kunne droppe lasten. Dette kan bety en omvei i forhold til rett luftlinje.

- Hva er vanskeligst å frakte?

- I særdeleshet montering av master, men også takstoler og betong. Masteelementene skal løftes opp og tres ned på en rekke med bolter på elementet under hvor mannskaper fester det med muttere. Likeledes skal helikopteret holde takstolen på plass mens snekkeren spikrer og fester. Det er en ganske finslepen operasjon. Betongen skal kanskje senkes ned og tømmes i en smal forskaling eller ringmur. Men når betongen tappes blir også helikopteret lettere. Denne balansekunsten kan være ganske krevende. HeliWing disponerer fra to til fem luftfartøyer og fire piloter avhengig av tid på året. De opereres for det meste i Østlands-området. Oppdragene utføres gjennom konsesjonsinnehaverne og samarbeidspartnerne Norcopter AS og Midtnorsk Helikopterservice AS.

 

FAKTA

* Helikoptertransport er en skånsom transportmåte for naturmiljøet.

* Høysesongen for helikoptertransport av hyttemateriell er fra april til skoleferien og et par måneder på høsten fra slutten av september. HeliWing tar ikke slike oppdrag i folks ferier og helger.

* Vanlige lastehelikoptere kan løfte mellom 300 kilo og 1350 alt etter modelltype.

* Ta piloten med på befaring og rådslagning før operasjonen.

* Operatør er ansvarlig for alle tillatelser.

* Helikopteres løfteevne er avhengig av lufttrykket, temperaturen, høyden over havet, hvor mye drivstoff ombord og hvordan vindforholdene er.