istock: foto: Jeff Strauss

Tidligere i år varslet regjeringen at den ville åpne for en utvidet prøveordning for 40 kommuner med etablering av fornøyelseskjøring med snøskuter. 100 kommuner søkte innen fristen 1. september (se liste under).

- Dette er svært skuffende og en alvorlig trussel for det tradisjonelle norske friluftslivet. Selv om det «bare» er 40 kommuner som i første omgang vil få tillatelse, er det få som tror at det vil være mulig å holde igjen presset fra de øvrige 60 kommunene under dagens politiske vinder, sier FRIFOs generalsekretær Lasse Heimdal

FRIFO mener det også vil bli et press på å legge skuterløypene i tilknytning til eksisterende hytteområder og attraktive friluftsområder.

- Oppsøker du fjellet for å oppleve naturens ro og stillhet, bør du derfor unngå kommuner som planlegger skuterløyper for fornøyelseskjøring.

Motorferdsel i natur er i utgangspunktet forbudt.

- Men det finnes allerede i dag en rekke gode ordninger som gir mulighet til å bruke snøskuter for den som har behov for det. Er du funksjonshemmet eller har lang avstand fra vei til hytta, kan du få dispensasjon. Mange steder er det også lagt til rette for felles bagasjetransport til hytter. Dette er en nyttig ordning, sier Heimdal.

- Men å legge til rette for utbredt bruk av snøskuter i naturen i et løypenettverk, vil ytterligere svekke nordmenns evne til å forflytte seg ved egen kraft. Dette er feil folkehelsestrategi, sier Heimdal.

- Det er et tankekors at samfunnet på den ene siden bruker store ressurser på å få nordmenn til å bevege seg mer, og på den andre siden reduserer behovet for å røre på seg i naturen, som er vår viktigste og mest populære fritidsarena.

Har kommunene kompetanse?

FRIFO stiller også store spørsmål om det finnes kompetanse i kommunene til å vurdere det lokale naturgrunnlagets egnethet for motorferdsel. De er også helt åpent hvem som skal betale for det store behovet for kontroll og tilsyn av snøskuterbruken.

- Søknadsmengden viser også at mantraet om at kommunene "må bestemme mest selv" ikke fungerer i praksis for skuterpolitikken. Hver kommune tenker kun på seg selv. Når ingen lenger vil ta ansvar for å tenke helhetlig, blir resultatet at man i framtiden skal lete lenge etter en kommune i Norge med uberørt natur hvor stillhet er en av opplevelseskvalitetene, mener Heimdal.

Ekte naturopplevelser med uberørt natur er noe av det beste vi kan tilby utenlandske turister. Åpnes det for enda mer motorferdsel i naturen, vil det være til stor skade, først og fremst for den norske friluftslivskulturen, men også for grønt reiseliv og for de opplevelseskvaliteter mange søker i naturen, fremholder friluftsorganisasjonen.

Disse kommunene har søkt

Alta, Alvdal, Ballangen, Balsfjord, Bardu, Beiarn, Bindal, Dovre, Drangedal, Eid, Eidfjord, Engerdal, Etnedal, Evenes, Fauske, Flesberg, Flå, Folldal, Fyresdal, Gol, Grane, Gratangen, Grong, Grue, Hemnes, Hemsedal, Hjartdal, Hol, Holtålen, Høylandet, Karlsøy, Kautokeino, Krødsherad, Kvalsund, Kviteseid, Kvænangen, Lavangen, Lenvik, Lesja, Levanger, Lierne, Lom, Luster, Lødingen, Meråker, Midtre Gauldal, Målselv, Namdalseid, Namsskogan, Narvik, Nes, Nesseby, Nesset, Nord-Aurdal, Nord-Fron, Nore og Uvdal, Nærøy, Oppdal, Os, Osen, Rana,Rendalen, Rennebu, Rissa, Rollag, Røros, Røyrvik, Salangen, Selbu, Seljord, Sigdal, Sirdal, Skjåk, Skånland, Snåsa, Steinkjer, Stor-Elvdal, Surnadal, Sørfold, Sørreisa, Tinn, Tokke, Tolga, Trysil, Tydal, Tynset, Valle, Vang, Vefsn, Verdal, Verran, Vestre Slidre, Vinje, Vågå, Våler, Åfjord, Ål, Åmli, Åseral, Åsnes.

Antall: 100