Rakfisk 2
Valdres-patrioter og rakfiskskjønnere varmer opp til Rakfiskfestival på Høyset Panorama og Hedda Hytters visningshytte på Vaset. Fra venstre Hans Asbjørn Brandsdal, Håvard Halvorsen (Rakfiskgeneral), Per H. Isachsen, Nils Noraker, Kjell Arne Berntsen, Helge Nordby, Øyvind Holden og Cato Hilton.
- For noen år siden var stressuka på jobben før jul og før påske. Da skulle hyttefolket ha ordnet alt mulig før hytta ble full av gjester til høytid og ferie. Nå derimot skal ”alle” ha hytta reparert og satt i stand den siste uka - før Rakfiskfestivalen, forteller elektriker Øyvind Holden. Første helga i november er blitt familie- og vennesamlingshelga framfor noen. Valdres har nemlig gjort det mesterstykke å bygge en moderne kultus rundt den eldgamle fiskeretten. En gang i tida ble rakfisk til eget forbruk laget i hvert eneste dalføre rundt i landet. Å rake ørret, sik og sild var en viktig metode for å sikre seg fiskemåltider gjennom vintermånedene. De fleste steder er det slutt på denne tradisjonen. Valdres derimot har utviklet rakfiskkulturen i til å bli både et varemerke og et solid bidrag til verdiskapningen. En omfattende lokal matindustri er i dag basert på den lokale råvaren og ringvirkningene kan summeres til mangfoldige titalls millioner kroner.

80 busser i skytteltrafikk

Norsk Rakfiskfestival på Fagernes – Norges nest største matfestival – er aksen mye dreier seg rundt. Hvert år samler den omkring 25.000 besøkende og er en institusjon blant hyttefolket i regionen. Undersøkelser viser at det er flere hyttefolk enn fastboende på Fagernes disse dagene.

På festivalens hoveddag kjører 80 busser i skytteltrafikk mellom Fagernes og Bagn, Beitostølen, Vaset, Tyin, Vestringsbygda, Danebu, Dokka og Gol. Hyttegjester og andre plukkes opp om morgenen og fraktes mette og fornøyde tilbake i kveldinga. Seks lokale produsenter raker ørret fra egne oppdrettsanlegg. For rake-menighetens mest ortodokse skal alt være lokalt: Ørret fra lokale vassdrag eller oppdrettsanlegg, lokalt produsert lefse, mandelpoteter og ditto smør og rømme. Og kvalitet skal det være i alle ledd, noe kåringen av årets beste rakfisk skal sikre.

Rakfiskens Grand Prix

- Den store begivenheten er uten tvil kåringen av årets produsenter. Fra festivalens tidlige tid har vi hvert år hatt en fagjury av kompetente personer som har testet og smakt seg fram til årets beste produkt. Men folkets røst betyr minst like mye. På kvelden kårer 1000-1500 gjester på hotellene publikumsfavorittene i en egen avstemning. Det skjer i ren Grand Prix-stil, sier rakfiskgeneral Håvard Halvorsen. Avstemningsresultatene fra de enkelte hoteller overføres nemlig direkte til storskjermen i spisesalen på Fagernes Hotell – i år med Benedicte Adrian og Per Sundnes som konferansierer. Det er en aldeles fantastisk stemning – både under prøvesmakingen og kåringen på det enkelte hotell og i storsalen der alle poeng blir summert og publikumsvinneren til slutt utropt. I fjor gikk Nordaker Gård av med den gjeve publikumsprisen, for øvrig for 12. gang. Fagjuryen på sin side utropte Hande Fisk til beste produsent.
Rakfisk 4 - tallerken
Rakfisk kan nytes med mye tilbehør, som dette. Men hard core rakfiskelskere i Valdres foretrekkerLefse eller flatbrød påsmøres godt smør, for eksempel setersmør fra Strandmo Ysteri eller Kviteseidsmør. Rakfisken smøres ut over lefsa/flatbrødet. Rull lefsa sammen. Kokt mandelpotet hører med. I tillegg kan du godt ha rømme, rødløk eller purreløk. Og korrekt drikke er øl og akevitt.

Hyttefest med rakfiskkåring

- Men det er ikke slutt med det, fortsetter Halvorsen. Når folk er tilbake i hytter og hjem fortsetter feiringen sammen med familie og venner. Nå skal fagjuryens, eventuelt folkejuryens bedømmelse etterprøves ved at man selv vurderer produktene og kårer ”sin egen” rakfiskfavoritt. Lørdag er festivalens hoveddag. Fram og tilbake i rakfiskløypa går gjester fra hele Norge nesten i stim, lukter, smaker, vurderer - og handler. Selv om årets rakfisk er hovedattraksjonen, bys det fram helnorske matvarer fra rundt 100 produsenter, mange av dem lokale. - Det går 50.000 tannpirkere denne dagen, ler festivalsjefen. - Tannpirkere? - Ja, til smaksprøver altså. Men det er rakfisken som er hovedattraksjonen og spiller hovedrollen i arrangementet.

Ringer i vannet

- Rakfisk fra Valdres er nemlig ingen hvilken som helst rakfisk. Det er en tradisjon, en kultur og en opplevelse. Og et produkt som har fått beskyttet geografisk betegnelse. Det vil si at det kun er fisk som er klekket, oppdrettet og foredlet i Valdres som kan bli solgt under produktnavnet Rakfisk fra Valdres, forteller Kjell Arne Berntsen, direktør i Valdres Natur- og Kulturpark. Berntsen tror regionen anslagsvis har en omsetning på 40-50 millioner i løpet av festivalhelgen. - Selve festivalen omsetter for rundt fem millioner. Resten er omsetning for utstillerne, overnattingsstedene, busselskapene og de andre næringene som blir berørt av festivalen, anslår han.

Rakfiskakevitt bare til salgs på Fagernes

Lokal mattradisjon er et av hjertebarna til Valdres Natur- og Kulturpark, som er bygd opp etter modell fra franske regionale parker. Gjennom langsiktig merkevarebygging knyttet til natur- og kulturverdier jobbes det for økt verdiskaping og livskraft i lokalsamfunnene i hele regionen. I rakfiskens kjølvann har det kommet til flere produkter som er direkte knyttet til rakfiskmåltidet, blant annet lokalt brygget øl som for eksempel fra Valdres Gårdsbryggeri. - Vinmonopolets ”slipp” av årets Rakfiskakevitt er en stor begivenhet. Utsalget på Fagernes er det eneste i landet som fører denne akevitten, som er tappet i nummererte flasker og kommer i salg fredag klokka 0900, sier Halvorsen. Den eksklusive akevitten ble skapt av Vinmonpolets produktutviklingssjef Halvor Heuch. Festivalen får hvert år flaske nummer en, men det er slutt på tradisjonen med at den ble auksjonert bort. Lensmannen grep for en tid siden inn og gjorde oppmerksom på at slikt ikke var tillatt i henhold til lovverket. - Fortsatt ringer det folk som vil gi bud på flaske nummer en, ler Halvorsen som ikke glemmer telefonen festivalen fikk fra en norsk-amerikaner i California som bød 40.000 kroner seriens flaske nummer 1.