Tekst: Arne Heimestøl, Foto: Helge Nordby (begge fra hedalen.no)

– Den nye maskinen er en Kässbohrer PistenBully 100, opplyser styremedlem Helge Nordby. Det er han som har forhandlet fram kjøpsavtalen med leverandøren Antra på Lillestrøm.

– Den er 30 centimeter breiere enn den gamle og teknisk mer avansert, sier Nordby fornøyd.

Han kan også fortelle at maskinen har vinger på hver side. Disse kan legges ut for å lage skrå kant eller bred trasé. – Den ene sporsetteren kan sideforskyves slik at vi samtidig kan lage ett spor og skøytetrasé. Den samme sporsetteren har en egen, liten sporfres og mulighet for å justere bredden på selve sporet, forklarer han.

Kässbohrer 2
Maskinen kan lage ett spor og skøytetrasé samtidig.

Bedre komfort

Kässbohrer har lang erfaring med løypemaskiner, og har også levert maskinene som Hedalen idrettslag og Vassfarporten disponerer. – PistenBully-maskinene har ekstra hjulsett og forlenget belte, noe som gir fin balanse i snøen og økt kjørekomfort, sier Nordby.

Fire faste løypekjørere

Arvid Nordby, Olaf Ødegaard, Roger Hybertsen og Harald Kjensrud skal fortsatt dele på ansvaret med å kjøre det omfattende løypenettet. Kjensrud er bas. På godt føre tar det cirka 10 timer å kjøre opp hele løypenettet høystandardmaskinen har ansvaret for.
Kässbohrer 3
Harald Kjensrud med ei kanne AdBlue.

Miljøvennlig

En kraftig 4,82 liter Mercedes Benz-motor på 204 hestekrefter sitter i den nye maskinen. – Her er det nok krefter til å komme opp de bratteste bakker med fres og sporsetter i drift, forteller Nordby. Ved siden av dieseltanken sitter en egen tank for påfylling av AdBlue-væske. Denne bryter ned skadelige partikler til vanndamp og nitrogen. – Hedalen Løypelag er det første i Norge til å ta i bruk løypemaskin med slik motor, men vi blir langt fra alene, fastslår Nordby. – Antra har bestilt totalt 19 maskiner, og de aller fleste er solgt til løypelag og skiforeninger rundt om i landet. Les om hvordan Hedalen Løypelag klarer å finansiere både drift og kjøp av ny maskin.