Hytte- og boligeierorganisasjonen Huseierne gjør på sin hjemmeside et forsøk på å rydde opp i misforståelsene. Spesielt tre misforståelser gjør seg gjeldende.

Må selger dekke feil over 10.000?

Den vanligste handler om reglene om kjøpers egenandel. Kjøperen har etter disse en egenandel på 10.000 kroner hvis hytta eller boligen viser seg å ha en feil som selgeren må erstatte.

Dette betyr ikke at selgeren må dekke alle feil som avdekkes i boligen og som koster mer enn 10.000 kroner å utbedre. Kjøperen kan først kreve erstatning hvis feilen/mangelen verken er beskrevet eller er påregnelig. Da først slår egenandelen inn, skriver Huseierne.

Å kaste seg på budrunden uten å ha studert dokumentasjonen kan derfor koste dyrt.

Plikter du å bore hull til bad?

De nye reglene om tilstandsrapporter fokuserer særlig på å områder der utbedring av skader kan bli kostbare. Dette gjelder i særlig grad vannskader.

Av reglene framgår at den bygningssakkyndige (takstmannen) kan bore et hull "fra tilstøtende rom eller fra undersiden» for å sjekke tilstanden i våtrom. 

Huseierne har fått spørsmål fra selgere om det må tas hull, eller om de kan velge. Reglene er klare, mener Huseierne: Selger kan ikke velge om det skal tas hull eller ikke. Forskriften er klar på at man kan unnlate å ta hull hvis det ikke er mulig (badet kan feks vende mot naboen), hvis badet er helt nytt eller hvis fuktskade er påvist på annen måte allerede.

Nekter en selger at det blir tatt hull ved våtrom, tar han/hun derfor over mer av ansvaret ved salget fra kjøperen.

Huseierne anbefaler derfor sterkt at det tas hull etter forskriften slik at boligen blir dokumentert på best mulig måte.

Her kan du lese forbrukerinformasjonen om boligsalg.

Har selger «hele ansvaret»?

Ytterligere en misforståelse er registrert hos Huseierne, nemlig den at selger nå har alt ansvar ved boligsalget. Dette er en feil tolkning, som kan bli kostbar for kjøpere.

Utgangspunktet for reglene er at selgere skal dokumentere boligens tilstand. Nye regler om tilstandsrapporter skal her hjelpe selgeren på vei.

Når selgeren har dokumentert boligen grundig, så har hun/han gjort jobben sin. Fra nå av er det kjøperens ansvar å granske dokumentasjonen, blant annet tilstandsrapporten som forteller om feil, årsakene til disse og kostnadene for utbedring.

Kjøpere som ikke tar seg tid til å sjekke dokumentasjonen skikkelig, løper altså en betyelig risiko under det nye regelregimet. Og for selgeren gjelder det ikke å «underslå» noen kjente feil eller mangler ved boligen.