Bildet over: Saltdalshytta har hatt et godt 2010 og ser ut til å få et enda bedre 2011.

Ifølge Statistisk sentralbyrå hadde antallet fritidsbygninger som var igangsatt sin absolutte topp i 2007 og 2008 med henholdsvis 6 540 og 6 547. Så kom 2009 hvor antallet sank til 6 045. Etter tre kvartaler i 2010 er tallet 4 349. Utregnet etter snitt blir tallet for dette året 5 799.

Statistikken forteller altså at nedgangen i hyttebygging er ganske markant. Men produsenter og utbyggere Hytteavisen har snakket med forteller at det slett ikke står så dårlig til. Mye av grunnen kan være at hyttebransjen har hatt mulighet til å tilpasse seg folks behov.

Bra 2011

Markedsansvarlig Øyvind Skogvoll i Saltdalshytta/Rusånes Fabrikker AS, forteller at de hadde et rekordår i 2008. Så kom finanskrisen.

- Vi reduserte produksjonskapasiteten i januar-mars 2009 for å tilpasse oss et svakere marked. Imidlertid gikk salget bra, og selv om vi raskt kom tilbake til full kapasitet, klarte vi ikke å ta igjen det tapte. Vi leverte 325 hytter i 2009, og hadde en liten nedgang i omsetning. Hadde vi ikke redusert kapasiteten i januar-mars 2009 kunne vi levert enda flere hytter og hatt en økning i forhold til 2008, opplyser han til Hytteavisen.

Han forteller om et godt 2010.

- Vi leverte over 350 hytter og satte ny omsetningsrekord med ca 180 mill, og med et bra resultat.

Og 2011 ser ut til å bli enda bedre.

- Så langt har vi solgt nærmere 290 hytter for levering i 2011. Over 100 av disse ble solgt nå i desember. Vi holder på å utvide produksjonskapasiteten, og regner med å levere minst 400 hytter i år.

- Klarte oss greit

Salgsleder Helge Nordby i Hedda hytter forteller at også for dem har salget steget jevnt siden krisen.

- Vi klarte oss greit gjennom finanskrisen på grunn av god ordrereserve, og trengte ikke å permittere noen. Det har gått sakte opp til samme nivå som før krisen. Vi hadde et bedre år 2010 enn i 2009. Og 2011 er nesten fullbooket. Vi ser positivt på framtiden.

Nordby forteller om en endring i hyttekjøpernes innstilling.

- Det som er forskjell fra før krisa, er at folk vil ha mer detaljert informasjon. Hos oss har også størrelsen krabbet oppover. I 2010 var gjennomsnittlig størrelse på hytter 100 kvm. Det er det største vi har hatt i gjennomsnitt.

Mindre hytter

Der skiller Hedda hytter seg fra en ganske tydelig trend i hyttemarkedet etter finanskrisen. Både statistikk og flere i bransjen forteller nemlig om mindre og enklere hytter.

Størrelsesstatistikken samstemmer med nedgangen i sin helhet, men viser også at det som bygges, størrelsesmessig er mindre. Igangsatt bruksareal (antall kvadratmeter) for fritidsbygninger var i toppårene 2007 og 2008 henholdsvis 659 286 kvm og 639 660 kvm. I 2009 gikk den ned til 557 834 kvm. Daglig leder Asgaut Ramdal i Solhytten mener hyttebransjen er god til å omstille seg.

- Hytte er en "godværsvare". Det er lettere å kjøpe når man har sikkerhet. I hyttebransjen kan man tilpasse produktet etter situasjonen, vi har kunnet tilby billigere hytter i nedgangstider. Det er en unik mulighet, sier han.

Finnstol_640x360
Hyttetypen Finnstølen fra Solhytten.

Lokale forskjeller

Også Solhytten merket finanskrisen negativt. Salget tok seg opp i 2009 - men med store lokale forskjeller, noe som også har vist seg ellers i bygningsbransjen etter finanskrisen.

- Det har vært store lokale forskjeller. Salget gikk bra i Stavanger og Oslo, dårligst i Trøndelag. Jeg tror det henger sammen med at det er mange pengesterke folk i Stavanger og Oslo. Kanskje kan også folketypen ha hatt noe å si – trøndere er kanskje litt "treige"”? Undrer Ramdal, som betegner situasjonen på det nåværende tidspunkt som voldsomt tilfredsstillende.

- Vi har et salg på 120 mill for 2010, samlet for begge selskaper – Solhytten (byggesett) og Solhytten Eiendom (prosjekt). Dette er 10% over det budsjetterte. Totalt utgjør dette 110 hytter.

Bjønntjønn Lagunen_640x426
I Bjønntjønn hyttegrend satser man på å tilrettelegge for barnefamilier.

Satser på

Utbygger Sverre Tveit i Bjønntjønn hyttegrend i Telemark mener de har kommet seg greit igjennom krisen nettopp på grunn av etterspørselen etter en annen type hytte.

- Vi tilpasset oss finanskrisen ved å selge størrelsesmessig mindre tomter og bygge mindre hytter. Etterspørselen etter dyre hytter har gått ned. Vårt største segment er nå "middelklassen", en gruppe som faktisk har fått bedre råd etter finanskrisen, på grunn av rentenedgangen. Det har åpnet seg nye markeder, og nye folk får anledning til å kjøpe hytter. Dette er det segmentet vi satser på. Gjerne barnefamilier, som ønsker enkle hytter, men uteaktiviteter i hytteområdet, som lavvo, grillhytte osv. Tveit forteller om toppår i 2005 og 2006 med nesten 20 solgte hytter per år.

- Vi startet i 1999. Fram til 2005 solgte vi cirka 10 hytter i året. Etter 2006 gikk det nedover, og i 2oo8 solgte vi bare to. I 2009 og 2010 tok det seg litt opp med 7 solgte hytter per år.

Statistikk

Igangsatt bygging av fritidsbygninger (antall):

  • 2002: 5 060
  • 2003: 4 531
  • 2004: 5 524
  • 2005: 5 914
  • 2006: 6 402
  • 2007: 6 540
  • 2008: 6 547
  • 2009: 6 045
  • 2010: Etter tre kvartaler: 4 349. Hvis trenden fortsetter i siste kvartal: 5 799

Igangsatt bruksareal (antall kvadratmeter):

  • 2002: 398 645
  • 2003: 351 263
  • 2004: 448 368
  • 2005: 530 652
  • 2006: 632 753
  • 2007: 659 286
  • 2008: 639 660
  • 2009: 557 834

Klikk her for å komme til Hytteavisens Facebook-side