Foto: Turistforeningen

Fra helgen deltar Turistforeningen på den internasjonale reiselivsmessen ”Grüne Woche” i Berlin, der Turistforeningen presenterer et utvalg av foreningens opplevelsesturer. 

Både norske og internasjonale målgrupper etterspør i økende grad et tilbud som knytter sammen naturopplevelser lokale matopplevelser med andre engasjerende og miljøvennlige aktiviteter. På denne messen presenterer vi både turer som kan skreddersys til den enkelte og turer der den reisende kan ferdes på egen hånd, sier Krohn Devold.

”Fra fjord til fjell” og "Dal til fjell" er blant tilbudene som blir presentert på messen. Her kobles det beste fra vestlands, innlandsfjell sammen med gårdsturisme til en rikere opplevelse for turistene. Dette er et samarbeid mellom Turistforeningen og Bondelaget, og omfatter ulike spesialturer som blant annet starter i tradisjonsrike eplegårder i Hardanger og ender opp på både breer og fjelltopper.

Vellykket satsing på lokal mat
Turistforeningen har siden 2003 hatt et eget lokalmat prosjekt. Målet er å benytte flere lokale råvarer på turisthyttene. Prosjektet er støttet av Landbruksdepartementet og Innovasjon Norge. Nå ser man fruktene av samarbeidet. Fra man for fem år siden startet med fire hytter var tilbudet sist sommer utvidet til nær samtlige av de 40 betjente turisthyttene.

Nye Preikestolhytta er Turistforeningens nyeste betjente hytte. Hytta har allerede fått mye skryt for sine spenstige arkitektoniske løsninger, men også her er lokale råvarer en selvfølgelig del av menyen. Lokale gårder står for leveransen av poteter og grønnsaker. Kjøtt og fisk får kjøkkenet stort sett utelukkende fra Rogaland. Generalsekretær Kristin Krohn Devold forteller at Turistforeningens matsatsing er både miljøvennlig, gir fornøyde gjester og at den også gir positive økonomiske resultater.

- Maten er en viktig del av opplevelsen på våre hytter. Våre gjester kommer sultne til bords etter en lang dag ute på tur. Det setter en ekstra spiss på måltidet å vite at råvarene kommer fra nettopp denne fjellregionen. Nå ser vi også at satsingen også gir økonomiske gevinster.

Siden prosjektet startet har det vært en betydelig økning i overskuddet fra hver enkelt gjest. Bare i 2007 var det en vekst på 6,55 % i inntekter på mat og drikke.

Krohn Devold sier en konsekvens av prosjektet er et mye tettere forhold mellom lokale matleverandører og Turisthyttene.

-Vi har sett en svært spennende utvikling både innefor tilbudet og distribusjonen av lokale matspesialiteter i de senere årene. Da vi startet var det vanskelig å finne leverandører. I dag er både tilgangen og distribusjonen blitt mye enklere. Vårt samarbeid med bygdene er bedre enn noen gang, og turistene har fått et mye mer spennende mattilbud, avslutter en fornøyd Krohn Devold.