Tekst og foto: Leif Magne Flemmen post@hytteavisen.no

- Vi har nok merket en økning i henvendelser til vårt servicesenter, men andelen dispensasjonssøknader for for eksempel tilbygg, er omtrent på samme nivå som tidligere, sier byggesakssjef  Jan Bergan i Larvik kommune. Kommunen har omkring 4500 hytter, hvorav en god del ligger i strandsonen.
 
- Vi får generelt mange saker av dette slaget på denne årstida, sier Bergan som altså ikke opplever noen spesielt stor pågang fra hytteeiere som vil få registrert sine søknader før 1. juli. Etter den tid blir dispensasjonsmulighetene sannsynligvis kraftig begrenset.
 
”Særlige grunner” utgår
Den nye loven har blant annet til hensikt å få bukt med den til dels liberale dispensasjonspraksisen som har vært framherskende i en del kommuner. I flere Østlands-fylker har utbyggingspresset vært stort gjennom mange år. Selv om det er gitt få tillatelser til nybygg i uregulerte områder innenfor 100 metersbeltet, legger hytteeiendommene beslag på stadig større arealer gjennom utvidelse av bygninger, bygging av brygger, terrasser, trapper og andre tiltak.
 
Et mer ensartet og strengere regime kommer til å gjelde fra 1. juli, selv om det hersker usikkerhet om hvordan det nye lovverket vil bli tolket og praktisert. Et viktig moment er at begrepet”Særlige grunner” hvor hytteeieren skal begrunne søknaden, faller bort i den nye loven, sier Bergan.
 
- I den nye loven skal det legges særlig vekt på de hensyn planen skal ivareta, sier Bergan.
 
Begrensninger for kommunen
Begrepet ”Særlige grunner” har stått sentralt i mange dispensasjonssaker. Søkeren – hytteeieren – har måttet begrunne dispensasjonssøknaden, og kreativiteten har i mange tilfeller vært stor. I kommunens vurdering har en alminnelig interesseovervekt vært tilstrekkelig for å gi dispensasjon.
 
Her etter må en såkalt kvalifisert eller vesentlig interesseovervekt være til stede for at en dispensasjonssøknad  kan bli imøtekommet. Fordelene må med andre ord være klart større enn ulempene. Kommunen kan fortsatt gi dispensasjon, men kommunens skjønn er underkastet omfattende begrensninger. Statlige rammer og mål skal tillegges særlig vekt.