bergogdalbane_500x175
Foto: Tusenfryd

– Berusende! slår Europas fremste berg- og dalbane-entusiast, Justin Garvanovic, fast.
I nøyaktig 42 sekunder er kroppen i ekstrem fart og bevegelse, og leder for den europeiske berg- og dalbane-organisasjonen, European Coaster Club, vet hva han snakker om. Selv har han kjørt omkring 900 forskjellige baner verden over.

Åpner søndag

Det er TusenFryds nye attraksjon, SpeedMonster, som skaper den entusiastiske responsen. Fartsuhyret akselererer fra 0 til 90 kilometer i timen på to sekunder, går i både innvendig og utvendig loop og gir et trykk på 4G.
– SpeedMonster kan trolig plasseres blant verdens ti beste berg- og dalbaner. Det vil vise seg i løpet av sesongen, når banen er blitt testet ut av flere, slår den britiske eksperten fast.
Klubben han leder har sitt hovedsete i Middlesex utenfor London og gir ut organet First Drop.
Søndag er det sesongstart, og portene til TusenFryd rett utenfor Oslo åpnes.
Parktante og sjef, Linda Bernander Silseth, gleder seg til å ta fatt. Hun setter sin lit til at SpeedMonster skal gi ny publikumsrekord for fornøyelsesparken.
– Vi regner med at dette vil bli ett av våre beste år. Det vil komme veldig mange besøkende denne sommeren, sier Bernander Silseth.

700 i timen

TusenFryds nye berg- og dalbane er bygget med tanke på et stort publikumsinnrykk.
Det er to tog med plass til tolv personer i hver der man blir låst fast under noen kraftige skulderbøyler. Togene har kapasitet til rundt 700 personer i timen, ifølge prosjektsjef Morten Bjerke. Han satser på at i gjennomsnitt vil 6.000 personer få seg en luftetur i løpet av en TusenFryd-dag.
– Den blir dratt i gang med en helt spesiell utskytningsteknologi, som en strikkmotor, forklarer prosjektsjef Morgen Bjerke.
Han har vært ved fornøyelsesparken i mange år, og han vet hva publikum liker.
SpeedMonster-banen er parkens nye trekkplaster. Og vil nok få sjansen til å avlaste ThunderCoaster, en klassisk berg- og dalbane i tre, som entusiaster har et ømt hjerte for.

Fra fjellet

Verdens første berg- og dalbane på hjul ble bygget i Frankrike i 1817. Men det måtte selvfølgelig amerikanere til før berg- og dalbanen utviklet seg til den voldsomme fartsfylte rideturen vi kjenner i dag. Den første sto i Pennsylvania og ble opprinnelig brukt til å frakte kull ned fra fjellet før folk tok plass i vognene i 1873.
I juli i fjor startet for alvor planleggingen av SpeedMonster. I dag danner skinnegangene et spagetti-virvar av svinger rundt inngangspartiet til TusenFryd, den tar til og med turen under rulletrappen som fører opp i parken.
Fredag, to dager før sesongåpning er det full aktivitet på hele området. Parkmannskapet har lenge vært i gang med forberedelsene. Den siste snøen er skuffet bort og støvet er børstet ut av bodene og gevinster er allerede hengt på plass.
Snart er også blomstene på plass, og TusenFryd er klar for sin 19. sesong. (©NTB)