Bildet over: Samferdselsministeren vil ha ned farta på Rv25 og det er stor sannsynlighet for at det kommer snittmåling på Trysilvegen i 2011. Foto: Nils Henning Vespestad

Fra før finnes det én slik gjennomsnittsmåling i Hedmark. Den står på Rv3 i Østerdalen, sør for Alvdal ved Langodden. På denne strekningen mener Statens vegvesen at de ser store forbedringer og at farten har gått kraftig ned, skriver Østlendingen.

"Rapporten viser 2293 kjøretøy fra før-situasjonen og 21873 kjøretøyer i etter-situasjonen. Som det framgår reduseres den gjennomsnittelige strekningsfarten med 10,2 km/t fra 88,5km/t i før-situasjonen til 78,3km/t i situasjonen etter streknings-ATK.", skriver vegvesenet i sin rapport om snittmålingen på Rv3.

Har vurdert tre strekninger

- Statens vegvesen har evaluert tre vegstrekninger med automatisk måling av gjennomsnittsfart. Evalueringen viser redusert ulykkesrisiko med opptil 35 prosent. Jeg har derfor gitt grønt lys til at vegvesenet i år kan sette i verk slike målinger på ytterligere 11 vegstrekningar, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Én av disse strekningen er Trysilvvegen, Rv25 mellom Elverum og Trysil. Statens vegvesen mener å dokumente at sjåførene kjører om lag 9 km/t saktere enn før tiltaket ble sett i verk. De har også vurdert strekningene E18 i Grenland og E6 ved Dovreskogen.

- Det viktigste tiltaket for å redusere dødsulykker og alvorlige ulykker på vegene er å få sjåførene til å holde fartsgrensene og å tilpasse farten etter forholdene. Automatiske målinger av gjennomsnittsfart er i så måte et effektiv tiltak når det gjelder å bedre trafikksikkerheten. Personvernet til bilistene skal òg ivaretas ved direkte automatisk sletting av data for de bilistene som holder fartsgrensene, sier samferdselsministeren

- Farten må ned

Tone Merete Sønstrup (Ap) sitter i Transport -og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, og hun er positiv til streknings-ATK på Trysilvegen.

- Jeg synes dette er positivt. Vi setter trafikksikkerhet svært høyt oppe på prioriteringslista og nå må vi bare gå i gang med de tiltak vi kan, sier hun til ostlendingen.no. Sønsterud viser til den samme rapporten fra vegvesenet og sier at fart er den viktigste årsaken til de alvorlig ulykkene på veien.

- Sjåførene må også nå ta sin del av ansvaret. Farten må ned, er Sønsteruds klare tale.

Les også: - Snittmåling er å plage bilistene

Her blir det streknings-ATK

I 2011 kan streknings-ATK bli etablert på følgende vegstrekninger:

  • Fv 653 Eiksundtunnelen, Møre og Romsdal
  • E39 Byfjordtunnelen, Rogaland
  • E6 Helltunnelen, Trøndelag
  • E8 Tromsøysundtunnelen, Troms
  • Rv 7 Hallingdal, Buskerud
  • E8 Lavangsdalen, Troms

I 2011 er det i tillegg sannsynlig at streknings-ATK kan bli etablert på følgjande strekninger:

  • Rv 475 Flekkerøytunnelen, Vest-Agder
  • E16 Lærdalstunnelen, Sogn og Fjordane
  • Rv 25 Elverum-Trysil, Hedmark
  • Rv 8 Stryken – Grua, Oppland
  • Fv 57 Lindås-Lauås syd, Hordaland

FØLG HYTTEAVISEN PÅ FACEBOOK