Hittil har fall over bord uten redningsvest vært hyppigste årsak til at folk er omkommet i forbindelse med bruk av fritidsbåt. Men i sommer har det vært mange grunnstøtinger og kollisjoner i høy fart. Altfor ofte med fatal utgang.
- Mye tyder på at vi nå står overfor et nytt dødsmønster til sjøs - fra fall over bord til fart som dreper. Ofte kombinert med alkohol og manglende sjøkyndighet, opplyser senioringeniør Bjørn Reppe i Sjøfartsdirektoratet til NTB.
Et eksempel er den tragiske ulykken i sundet utenfor Drøbak i slutten av august, da en hurtiggående gummibåt av typen RIB dundret inn i Småskjær. Tre personer omkom.
Sommerens verste
Sjøfartsdirektoratet (SD) fører statistikk over dødsulykker som følge av grunnstøtinger, kollisjon med annen båt og kollisjon med gjenstand. I gjennomsnitt de siste 12 årene har fem personer omkommet per år som følge av en av disse årsakene. I år ble tallet betydelig høyere.
Feriemåneden juli ble avsluttet med det de fleste aviser kalte «sommerens verste ulykkeshelg på sjøen».
SD-statistikken skiller ikke mellom grunnstøtinger hvor båten synker og folk drukner, og de andre grunnstøtingene i stor fart hvor båten og personene omkommer som resultat av sammenstøtet. Lysforholdene registreres heller ikke.
Derfor er det vanskelig å gi et nøyaktig bilde av situasjonen, men mye tyder på at tallet på døde som resultat av sammenstøtet, er økende.
Nattseilas
- Det vi likevel vet er at flere voldsomme sammenstøt har skjedd under nattseilas. Samtidig har ikke fall over bord vært så fremtredende som tidligere, sier senioringeniør Bjørn Reppe.
Det er for tidlig å si om det har skjedd en varig endring, men mye tyder likevel på det.
Allerede i fjor og året før ble det registrert mange alvorlige grunnstøtinger og kollisjonsulykker med fritidsbåter. Det varslet et trendskifte til sjøs som langt på vei ble bekreftet i år.
- Den skremmende utviklingen vi nå ser kom derfor ikke overraskende. Det kan være at vi må se nærmere på momentene i statistikken med sikte på å gjøre den bedre og mer presis, sier Reppe.
Ung og uerfaren
 -Hvis endringen blir varig - og mye tyder på det - må vi forvente at gjennomsnittsalder går ned og kvinneandelen opp. Det ser vi allerede klare indikasjoner på. Raske båter er pop hos både unge menn og kvinner, sier Bjørn Reppe.
Kraftige motorer og liten erfaring fra sjøen er ikke noe godt utgangspunkt for trygg ferdsel på sjøen. Bedre blir det ikke når fart og kraft kombineres med alkohol.
- Det eneste positive ved denne utviklingen er at det er lettere å nå unge mennesker med informasjon og korrigerende tiltak enn det er med femtiåringene som faller over bord.
Nye krav
Senioringeniøren i Sjøfartsdirektoratet tror derfor at økte kompetansekrav til føring av fritidsbåt kan gi betydelig ulykkesreduserende effekt.
I dag kan alle over 16 år føre fartøyer med en størrelse opp til 15 meter, uten noen form for formell opplæring. Barn og unge inntil 16 år kan føre småbåter opp til åtte fot og med inntil 10 hestekrefters motor som gjør inntil 10 knop.
- Men mange synes å ha oversett det faktum at også i dag kreves det at båtfører må ha den nødvendige ferdighet. Ofte oppdager man det først når ulykken er ute. Da er båtfører ansvarlig, uansett, sier Reppe.
En gruppe nedsatt av Sjøfartsdirektoratet på oppdrag fra Nærings- og handelsdepartementet, har fått som oppgave å fremme forslag til obligatorisk båtførerbevis. Nye forskrifter vil tidligst kunne iverksette fra 2008. (©NTB)