© bildebase.no
Til høsten kommer den rødgrønne regjeringen med en egen slagplan for reiselivssatsingen. For det første skal «handelslekkasjen» av solhungrige nordmenn stanses. Nye tall viser at Norge ikke lenger er vårt nærmeste ferieland.

Dessuten skal besøkstallet av utlendinger opp fra 3,5 til 4,5 millioner innen 2010. Det er målsettingen til en bransje som omsatte for 80 milliarder kroner i fjor.

Mer til markedsføring
Onsdag får næringsminister Odd Eriksen (Ap) overlevert en bunke innspill fra NHO Reiseliv. Til tross for et rekordår i 2005, og en næring som tror på nye rekorder i 2006, ser administrerende direktør Knut Almquist i NHO Reiseliv stort forbedringspotensial.

Selv om de to siste regjeringene har satset mye på turisme, og bransjen bruker 172 millioner kroner til markedsføring i utlandet, er ikke det nok.

-Vi trenger minst det dobbelte, altså 350 millioner kroner. Dette vil kanskje overraske nordmenn, men undersøkelser viser at Norge er fint lite kjent i de landene vi henvender oss til. Vi må forteller hvem vi er, og hvor vi holder til, gjennom blant annet TV-reklame. Og det koster. Vi må også være synlige i reisebyråene i de landene vi er representert, sier reiselivsdirektøren til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Men Almquist tar også selvkritikk.

-Reiselivsaktørene har ikke vært flinke nok til å samarbeide lokalt og regionalt. Når en kommune definerer nabokommunene som sin argeste konkurrent, blir det helt meningsløst. Vi har hatt for mye kiving, men det begynner å bedre seg.

Reiselivsbransjen skal forbedre sine «produkter» oftere enn før, og gjøre som aktørene på vintersportsstedet Beitostølen - der like mange besøker bygda sommer som vinter.-Samarbeid er alfa omega, understreker Almquist.


Mindre moms
Men næringsminister Odd Eriksen og Stoltenberg-regjeringen kan vente seg noen kraftige angrep når NHO Reiseliv onsdag offentliggjør sin liste med krav.

-Vi kan ikke leve med at vanlige serveringsbedrifter avkreves 25 prosent i moms, mens såkalte take-away-steder, som stort sett selger akkurat den samme mat og drikke, slipper unna med 13 prosent. En slik konkurransevridning må vi ha slutt på, konstaterer Hilde Charlotte Solheim, direktør for næringspolitikk og kommunikasjon i NHO Reiseliv.

Hun synes dessuten det er håpløst at samtlige politiske partier, samt regjeringen, vil øke overføringene til reiselivsnæringen, mens fiskeriminister Helga Pedersen (Ap) «sparker beina under det arbeidet Næringsdepartementet gjør». Solheim sikter til «hastevedtaket» i vår, som innebærer at tyskere og andre turistfiskere bare får ta med seg 15 kilo filetert fisk ut av landet.

-Hun er den vanskeligste statsråden vi har hatt med å gjøre, og kommuniserer ikke med reiselivsbransjen i det hele tatt. Resultatet er at 25 prosent av turistfiskerne har avbestilt sine turer til Norge, og det ser svart ut for bestillingene for neste år. Vi får håpe at regjeringen nå klarer å koordinere sin reiselivssatsing, sier Solheim. (ANB)

Foto: Jan Olav Bollmann
www.bildebase.no