Trillebåra er en genial oppfinnelse. Dens historie er lang – fra den første utgaven til militær bruk i Kina på 200-tallet til dagens hendige hjelpemiddel i lettmetall. Gjennom historien har bestrebelsene gått på å gjøre konstruksjonen i seg selv lettere og redusere den fysiske belastningen på arbeidsmannen. For hundre år siden ble det endog forsøkt å sette seil på den.

Men nå er den altså elektrifisert og fortsatt en ganske så smart innretning. Om Sherpa kan ansees som trillebår, eller om den motoriserte redskapen danner en egen ”klasse”, skal vi ikke ha noen klar mening om. Den markedsføres i hvert fall som trillebår og fyller utvilsomt mange av de behov trillebåra skal dekke. Men ikke alle.

Trillebåre - 1 forhjul med motor
Den kraftige elektriske motoren er integrert i forhjulet. Dekket har mønster som likner traktorens.

Sterk og med stor kapasitet

Sherpa er utstyrt med tre hjul. Trillebåras støttebein er her byttet ut med støttehjul. Den elektriske motoren er integrert i forhjulet og får sin energi fra et lite, 24 volts batteri. Lastekapasiteten er vesentlig større enn for en vanlig trillebår. Mens håndtakene på en ordinær trillebår benyttes til å løfte, balansere og skyve lasten, er grepene på Sherpa mer for kontroll og styring.

Ikke rent få hytteeiere bruker trillebåra flittig til å kjøre vann og varer. Går ferden på noen lunde jevnt underlag, er den en virkelig nyttig kamerat å ha på tur. Å kjøre den krever knapt nok noen anstrengelse og lasteskåla har et imponerende stort volum. Apparatets evne til å frakte flere tunge lass selv i motbakke og uten ladepause for batteriet, overrasket oss. Når stien er jevn, er det en ren lek å kjøre lassene fra tilhengeren og de omtrent par hundre metrene, som var den ene testdistansen.

Trillebåra 3 - Steinet lende
I ujevnt og steinet lende kjører bakhjulene seg lett fast. I og med at håndtakene sitter høyt, blir det fort slitsomt å løfte og holde hjulene over bakken.

Ikke for alle formål

I steinet og humpet terreng har den elektriske trillebåra lite for seg. Gang på gang kjørte de to støttehjulene seg fast og eneste måte å komme videre på var å løfte håndtakene som på en klassisk trillebår. Men Sherpa er bare ikke konstruert for denne utfordringen. Håndtakene sitter høyt og når Sherpa’ens egenvekt kommer i tillegg, den er nemlig ganske tung (nesten femti kg), er det en tøff belastning for armene å få lasset fram til hytteveggen. Men du slipper i hvert fall å skyve; det store forhjulet med traktordekk-liknende mønster, graver seg uansett fram på stien.

Sherpa er en skikkelig arbeidskar, som vil være til nytte og glede for mang en hytteeier. Men den utkonkurrerer ikke ”klassikeren” der du kanskje trenger hjelpen mest – i den steinete og ujevne motbakken opp til hytta på fjellet. Selv om forhjulet gjør jobben og trekker lasset, skal du ha mye kraft i armene for å styre og holde stø kurs.

Fakta Sherpa

Lengde 138 cm, bredde 80 cm, høyde 97 cm, vekt 48 kg

Maks last 120 kg, lasteskål kan tippes. Maks fart 3,5 km/t

Batteridrevet motor (24 volt/ 230W)

Gass og justerbar brems med låsing

Rekkevidde inntil 2000 meter

Lades etter bruk (230 volt)

Utpakking og montering tar ca en time. Og NB: Gjør jobben før du drar på hytta!

Pris: kr 8990